achterstallige huur incassobureau

MLS
Topic Starter

achterstallige huur incassobureau

#1 , 14 feb 2015 12:17

We kregen gisteren een brief van een incassobureau. Mijn vrouw zou bijna 11000€ (datum 1/07/2009) moeten betalen. Er staat niet op waar het bedrag op slaat, maar mijn wederhelft denkt dat het achterstallige huur is van 2009 (!!!!) toen ze nog in haar vorige relatie zat.
Haar toenmalige echtgenoot zou die rekeningen betalen, maar dat is dus waarschijnlijk niet gebeurd!
Is het mogelijk dat dit al verjaard is? En indien niet kan er geld van mij geëist worden? We zijn getrouwd met scheiding van goeden en alles staat op mijn naam. Mijn vrouw is ten laste van mij en heeft geen inkomen!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 14 feb 2015 12:31

Vooreerst een incassobureau kan u enkel aanmanen, een verjaring inroepen zal nog niet mogelijk zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

MLS
Topic Starter

#3 , 14 feb 2015 12:34

Bedankt sloeberken! Ik dacht te hebben gelezen dat er een verjaringstermijn van 5 jaar is voor achterstallige huurgelden? En 13000€ lijkt me ook een enorm bedrag?

Reclame

MLS
Topic Starter

#4 , 14 feb 2015 12:37

1. Burgerlijk recht

De gemeenrechtelijke verjaringstermijnen in het Burgerlijke recht bedragen 30 jaar voor zakelijke rechtsvorderingen en 10 jaar voor persoonlijke rechtsvorderingen. Eenvoudig gesteld, komt het verschil hierop neer: kleeft een bepaalde vordering als het ware aan een zaak (en kan je deze zaak terugvragen, waar ze zich ook bevindt), dan spreekt men doorgaans van een zakelijke vordering. Heeft men slechts een vordering tegen een welbepaald persoon, dan heeft men doorgaans te maken met een persoonlijke vordering.

Daarnaast zijn er echter nog tal van bijzondere verjaringstermijnen. We zetten de meest voorkomende verjaringstermijnen in het burgerlijke recht op een rijtje

1.1. Huur

– Verjaringstermijn achterstallige huurgelden: 5 jaar (2277 B.W.)

– Verjaringstermijn achterstallige indexering van de huurprijs: 1 jaar (2273 B.W.)

– Verjaringstermijn teveel betaalde huur: 1 jaar (1728 B.W.)

sloeberken

#5 , 14 feb 2015 12:57

Bedankt sloeberken! Ik dacht te hebben gelezen dat er een verjaringstermijn van 5 jaar is voor achterstallige huurgelden? En 13000€ lijkt me ook een enorm bedrag?
Als er nog geen betalingen op gebeurd zijn, en er is geen vonnis. Jij moet die verjaring dan wel inroepen.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 14 feb 2015 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 14 feb 2015 13:15

Was er ooit een davaarding van u of van je ex?
De verjaringstermijn kan gestuit zijn geweest.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Turaki

#7 , 14 feb 2015 14:35

Zomaar betalen aan incasso mag je nooit doen. Probeer te weten te komen wie de oorspronkelijke schuldeiser is, en wat het bedrag is dat u nog zou moeten betalen. Enige invorderingskosten (dus de incassokosten) zijn voor de schuldeiser, tenzij u een contract heeft getekend waarin staat dat deze voor u zijn. Indien het klopt dat men u kan aanspreken voor deze kosten, betaal deze dan rechtstreeks aan de schuldeiser (zonder de kosten), en vorder dan later (een deel van) uw geld terug van de andere schuldenaar.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 feb 2015 15:14

info inzake incassobureau en ook in DW die optreden ZONDER vonnis want dan zijn het evengoed incassoprocedures. Als gerechtsdeurwaarder heeft een GDW een vonnis.

http://economie.fgov.be/nl/consument/Sc ... 1&numero=1" onclick="window.open(this.href);return false;

MLS
Topic Starter

#9 , 14 feb 2015 16:38

Roharro: nooit geen dagvaarding gezien.
En Turaki en Franciscus: bedankt. Elke commentaar is welkom!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 feb 2015 17:06

Huurzaak komt zo wie zo bij de vrederechter waar het pand gelegen is.
Dus uw echtgenote kan daar navragen of er ooit een vonnis op haar naam en haar ex is geweest

Terug naar “Huren”