Handelshuur - verlengen op einde 9-jarige periode

Roland7
Topic Starter

Handelshuur - verlengen op einde 9-jarige periode

#1 , 18 feb 2015 16:59

Ik verhuur een commercieel pand aan een handelaar, met een handelshuur.

De huurder heeft tot op heden negelaten een verlening aan te vragen binnen de wettelijke termijn (18 a 15 maand voor het eind van de 9-jarige periode).

Het huurcontract is nu op 12 maand van het eind van de eerste 9-jarige periode.

We wensen nu onderling de handelshuur voor een nieuwe periode van 9 jaar verlengen.

Volstaat het een onderling document te ondertekenen, waarin we zeggen dat we akkoord gaan voor een verlenging van 9- jaar aan de lopende voorwaarden?

Ik wens enerzijds te vermijden een nieuw contract te moeten tekenen en opstellen, anderzijds wil ik niet in de "onbepaalde duur" huur terechtkomen.

Geeft bovenstaande procedure (onderhandse akte met verwijzing naar bestaand huurcontract en verlenging voor nieuwe 9-jarige periode) voldoende rechtszekerheid?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Contacteer: Website

#2 , 23 feb 2015 13:49

Handelshuurwet:

Art. 13. De huurder heeft het recht (...) de hernieuwing van zijn huurovereenkomst te verkrijgen om dezelfde handel voort te zetten, hetzij bij het verstrijken ervan, hetzij bij het verstrijken van de eerste of de tweede hernieuwing, voor een duur van negen jaar, behoudens akkoord van partijen dat blijkt uit een authentieke akte of uit een voor de rechter afgelegde verklaring. Dit recht is beperkt tot drie hernieuwingen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

Terug naar “Huren”