zaken rechtelijk luik bij scheiding

zeppos1
Topic Starter

zaken rechtelijk luik bij scheiding

#1 , 18 feb 2015 17:17

Beste,

omdat tijdens onze scheiding de tegenpartij niet echt meewerkt heb ik na 1 jaar en advocaat ingeschakeld. aangezien we na een feitelijk samenwoonst van 20 jaar de woning niet verdeeld krijgen en mijn ex deze nu nog steeds bewoont (met inmiddels een nieuwe partner) wil ik snelheid in de zaak.
mijn advocaat heeft haar advocaat laten weten dat ze tot 1 maart de kans hebben om met een bod te komen of een bedrag te komen wat ze mijn vragen voor uitkoop.

aangezien dat mijn ex niet alleen de woning kan betalen zal ze samen met haar nieuwe vriend mij een bod doen.
ook heeft ze gezegd dat ze alleen tussen 6 planken de woning verlaat.
Maar ik wil kost wat kost mijn eigen gebouwde woning terug en zo spoedig mogelijk daarom de volgende concrete vragen.

1- aangezien we ieder op 50% recht hebben en ik de woning alleen kan betalen de vraag als zij me mag uitkopen met haar vriend als ik dit niet wil ?
2-als ze het er niet mee eens is dat ik haar wil uit kopen wordt een zakenrechtelijke procedure gestart begreep ik. hoelang kan deze duren aangezien er tegenwoordig conclusietermijnen zijn.

ik hoor graag van iemand.

groet

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 feb 2015 17:22

1. vraag geldt omgekeerd ook!
2. indien jullie niet tot akkoord komen zal een openbare verkoop zich opdringen;
daar kunnen jullie tegen elkaar opbieden (samen met andere potentiële kopers)
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

zeppos1
Topic Starter

#3 , 18 feb 2015 22:13

dank voor de reactie.

even reactie

1- ik kan de woning alleen betalen zij alleen met haar nieuwe vriend . dus de vraag was eigenlijk mag een derde zich inmengen in deze verdeling?
2- zal de rechter het geen partij toekennen bij co ouderschap als beiden partijen de woning willen ?

Reclame

basejumper

#4 , 19 feb 2015 23:00

Zeppos,

Uiteraard mag zij dat. Zoals eerder gesteld : als jullie niet tot een akkoord komen komt er een openbare verkoop en dan mag iedereen bieden. je kan daar geen veto stellen. Wat de rechter zal beslissen is voor alleen een vraagteken. Deze kan echter niet verplichten aan één van de partijen te verkopen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 feb 2015 23:12

Wat wil zij betalen voor de woning?
Heb ooit een collega gehad - wel jaren geleden partner was weg en collega woonde nog in de gezamenlijke woning.
Collega wilde woning inkopen maar de partner vroeg een groot bedrag meer dan hij wilde betalen.
Collega is dan toch verhuis en heeft iets anders gekocht en is partner daar terug komen wonen met nieuwe partner, tegen vergoeding.
Kinderen gingen eerst over en weer maar binnen de zes maand allemaal bij collega.
Dan wilde partner plots woning kopen tegen de prijs die collega wilde betalen ... edoch rechter heeft beslist gezien partner enkele 100.000 Bfr meer voor de woning wilde heeft de partner dat bedrag ook als verkoopprijs opgelegd gekregen.

zeppos1
Topic Starter

#6 , 20 feb 2015 12:34

dank voor de reacties

@basejumper ik begreep gisteren via een advocaat dat een rechter wel de woning kan toewijzen aan de moeder. ook al kan zij deze alleen met haar nieuwe partner overnemen. dus dat kan mogelijk zijn?
@franciscus op 1 maart moet zijn laten weten als ze openstaat voor een overname door mij, en welke opleg ze van mij wil. wil ze geen overname dan zal zij de opleg moeten aangeven.

ik weet nu al te melden dat ze het niet zal toestaan dat ik de woning overneem. Dus gaat er een zakenrechtelijk luik starten bij de familierechtbank meld mijn advocaat me.
en dit kon 2 jaar duren door de drukte op de rechtbanken begreep ik.
in die 2 jaar zit ze in elk geval in de woning en kan eventueel financiële middelen zoeken.
maw ze heeft niks te verliezen door langer te blijven zitten.

aangezien ik alleenstaand ben, 50 uur werk met co ouderschap ( zij 10 uur per week met een partner die ook voor de kindjes zorgt) zal ik alleen mjin rust de komende jaren vinden als ik in mijn eigen gebouwde woning terug kan. en de kindjes in hun eigen omgeving zitten als ik de kinderen heb wat mij rust geeft.

dus ik zoek argumenten om sterker te staan om de woning over te nemen.

dus ik heb 2 concrete vragen waar ik hel graag een antwoord op krijg .

1-Kan iemand me argumenten vertellen waarmee ik sterk sta om mijn woning over te nemen ?
2- is het zo dat de vader altijd zwakker staat voor de rechter, en de moeders sterk?

ik hoor graag van jullie
grt

Terug naar “Echtscheiding”