verhuren huis

compulo
Topic Starter

verhuren huis

#1 , 24 feb 2015 18:49

hallo,

om een ( broodnodige) financiele " tegemoetkoming aan bejaarden" te kunnen behouden mag mijn ma haar ( zeer bescheiden ) woning niet verkopen maar wel verhuren . Mijn ma verblijft in een rusthuis .
Omdat er veel kosten aan zijn om te kunnen verhuren is dit onmogelijk .
Kan men zijn huis verhuren als bvb opslagplaats voor een bescheiden bedrag

groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 feb 2015 19:59

Je kan verhuren via een sociaal verhuurbureau, die dan de renovatiekosten ten laste nemen, en hiervoor een deel van de huurprijs voor zich behouden.

wanton

#3 , 24 feb 2015 20:02

via een sociaal verhuurbureau, die dan de renovatiekosten ten laste nemen,

nu dacht ik iets te weten van SVK , maar dit is nieuw!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

mava105

#4 , 24 feb 2015 20:26

Hier in het Leuvense kan je uw eigendom verhuren aan het SVK, die dan eventueel de nodige renovatiekosten laten uitvoeren door W&W (wonen en werken)http://www.wonen-en-werken.be/
Zij maken een raming van de kosten, en stellen dan een huurprijs voor, waarbij ze op een tijdspannen van 9 jaar hun renovatiekosten terugkrijgen. Zij verhuren die panden dan weer verder aan kansarmen, eventueel met bijpassen van huur. Op einde huurovereenkomst herstellen ze alle huurschade.
Als gewone eigenaar met wat spaarcentjes geen goede formule, omdat je maar een aalmoes krijgt als huur voor uw eigendom.

compulo
Topic Starter

#5 , 24 feb 2015 20:44

betaald het SVK dan de renovatiekosten ?

wanton

#6 , 24 feb 2015 21:50

Stom. Iemand die zijn huis dat hij verhuurt via SVK laat renoveren kan gedurende 9 jaar een serieus bedrag recupereren via zijn belastingen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mava105

#7 , 25 feb 2015 10:31

betaald het SVK dan de renovatiekosten ?
Ja, die ze dan recupereren via de huur.

jefke007

#8 , 25 feb 2015 20:38

verhuren ( of zelfs leegstand ) genereert ook een inkomen voor "hulp aan bejaarden" 3 x het KI ( de werkelijk ontvangen huur is van geen belang, ook al is die nul euro )
indien men het verkoopt : gedurende 10 jaar 6% van de verkoopprijs per jaar wordt dan als inkomen voor "hulp aan bejaarden " beschouwd

compulo
Topic Starter

#9 , 26 feb 2015 11:44

Weet iemand hoeven inkomen je netto mag hebben ( per maand/jaar ) om die tegemoetkomingen dan niet te verliezen, hetzij door verkoop of verhuur van het huis ?

Terug naar “Bank & Beurs”