Dringend aub: Rechten huurder

Theo.B
Topic Starter

Dringend aub: Rechten huurder

#1 , 01 mar 2015 10:13

Goedemorgen,

Ik huur sinds 2 jaar een woning, eerst was onze afspraak mondeling omdat een contract niet mogelijk was. Na 6 maanden verscheen de huisbaas met een huurcontract wat ik ondertekende. Blijkbaar moest hij van zijn boekhouder een contract afsluiten. De huisbaas zelf heeft hier zijn officiële verblijf plaats maar woont hier niet.

De staat van het huis is ver van comfortabel, wij hebben continu last van een koude tocht in alle kamers. Bij aanvang van onze mondelingen afspraak beloofde de huisbaas hier werk van te maken, inmiddels heeft hij dit een keer of 10 beloofd de laatste 2 jaar (voor de winter is het af, na nieuwjaar begin ik, enzovoort.). Tot op vandaag is er nog niets gebeurd.

Morgen ga ik navragen of mijn huurcontract staat geregistreerd, ik betwijfel dit ten zeerste.

Ik moet elke maand mijn huursom cash betalen, via een overschrijving mag dit niet. Ik vermoedt dat de huurinkomsten niet worden aangegeven en daar het schoentje wringt. De huisbaas is namelijk zelfstandige met zijn zaak en officiële verblijfplaats op dit adres, laat het duidelijke zijn dat hij hier zelf niet woont.

Als laatste heb ik vernomen dat een deel van het huis onderling met een 3de partij werd verkocht en men zeer snel aan verbouwingen begint.

Ik heb ondertussen al zo een 17.000 EUR betaald aan huur, nooit werd er tijd gemaakt om iets aan de irritante tocht en koude te ondernemen wegens een gebrek aan tijd van de huisbaas. Wel kon hij binnen de week een toilet boven komen installeren (na verkoop van een deel van de woning) omdat de achterbouw waar het huidig toilet staat binnenkort met de grond gelijk gaat.

Nu zou ik graag weten wat ik kan ondernemen?

In hoeverre zijn registratie huurcontract en belastingaangifte van de verhuurder met elkaar verbonden?
Ik zou zeer graag weten of het 17.000 EUR zwart geld is, want in dat geval is er van een gebrek aan geld en tijd absoluut geen spraken en ben ik serieus bedrogen geweest.

Ook een interessant detail, volgens het huurcontract moet ik geen water, gas, elektriciteit of internet betalen. Toch betaal ik elke maand mooi op tijd mijn schulden.

Ik heb ergens gelezen dat als het huurcontract niet geregistreerd werd binnen de 2 maanden na ondertekenen dat ik zo weg kan zonder opzegtermijn of -vergoeding.

Zouden er nog andere stappen zijn die ik kan ondernemen en hoe doe ik deze het best?

Met vriendelijke groet.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 01 mar 2015 10:57

Alles hangt af welk huurcontract je hebt, een 9 jarig of korte duur max 3 jaar. Of het huurcontract geregistreerd is, wat in deze situatie onwaarschijnlijk is, kan je navragen op het registratie kantoor. Indien het niet geregistreerd is bij een 9 jarig contract, kan je opzeggen wanneer je wil en u opzeg termijn zelf bepalen. Staar u niet blind op die 2 maand na ondertekening, voor u geld dat, het niet geregistreerd is als je u opzeg betekend.
Je hebt toch een kwijting als je u huur betaald.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Theo.B
Topic Starter

#3 , 01 mar 2015 11:04

Het gaat over een 9 jarig huurcontract.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 mar 2015 11:05

Alles draait hier gewoon om DOMICILIEFRAUDE. Verhuurder staat daar nog ingeschreven omdat hij zo één of ander voordeel of vermindering blijft ONWETTELIJK genieten
Huur kan nooit zwart geld worden, gezien verhuurder niet belast wordt op de huurinkomsten maar op het KI van de woning.
Oplossing is gewoon aan de wijkagent vragen de verhuurder uit de woning uit te laten schrijven.
Gezien verhuurder blijkbaar een firma, kan deurwaarder, bij schulden van deze firma, al uw meubels en inboedel komen opladen en openbaar verkopen. (op enige uitzonderingen na)
Voor de staat van de woning kan je steeds door de gemeente een woningonderzoek naar de bewoonbaarheid laten uitvoeren.

sloeberken

#5 , 01 mar 2015 11:16

Als je bewijs hebt van de betalingen voor de nutsvoorzieningen, kan je deze terug vorderen van de huurder.

mava105

#6 , 01 mar 2015 11:25

@Sloeberken: denk dat je nog niet uitgeslapen bent. Poster IS de huurder.

sloeberken

#7 , 01 mar 2015 11:40

@Sloeberken: denk dat je nog niet uitgeslapen bent. Poster IS de huurder.
Mava105 denk dat u opmerking niet juist is.
Ook een interessant detail, volgens het huurcontract moet ik geen water, gas, elektriciteit of internet betalen. Toch betaal ik elke maand mooi op tijd mijn schulden.
In haar huurcontract staat dat het voor de verhuurder is.

Turaki

#8 , 01 mar 2015 12:02

In eerste instantie is het van belang dat u uw verhuurder en zijn firma laat uitschrijven op uw adres. Dit melden aan de wijkagent, en best ook aan de dienstbevolking van de gemeente, samen met het huidige adres van uw verhuurder.

Momenteel loopt u namelijk het risico dat uw inboedel wordt aangeslagen bij schulden door uw verhuurder of zijn firma, en aangezien het iemand is die het blijkbaar niet te nauw neemt met de wet, is dit een reëel risico.

mava105

#9 , 01 mar 2015 12:19

Heb toch nooit gezegd dat het voor de huurder is, Heb enkel gezegd dat poster de huurder zelf is.
En zoals het aangebracht werd zijn deze kosten dus inderdaad voor de verhuurder. Jij evenwel zegde dat poster deze kosten kon terugvorderen van de HUURDER, en dat moest dus zij de VERHUURDER. Vandaar mijn opmerking dat je nog niet uitgeslapen waart.

sloeberken

#10 , 01 mar 2015 12:44

Heb toch nooit gezegd dat het voor de huurder is, Heb enkel gezegd dat poster de huurder zelf is.
En zoals het aangebracht werd zijn deze kosten dus inderdaad voor de verhuurder. Jij evenwel zegde dat poster deze kosten kon terugvorderen van de HUURDER, en dat moest dus zij de VERHUURDER. Vandaar mijn opmerking dat je nog niet uitgeslapen waart.
Oei verkeerd sorry.

KJ86

#11 , 01 mar 2015 18:43

Gezien dat de verhuurder werken uitvoert in het pand en zelf een deel verkocht heeft, huurt TS waarschijnlijk niet de volledige woning, want anders zou het een heel straf verhaal zijn.

Ik denk dat het een soort van meergezinswoning is waardoor de verhuurder gerechtvaardigd op dat adres gedomicilieerd kan zijn met zijn zaak.

Voor u maakt het ook niets uit of dat de verhuurder de inkomsten niet aangeeft, dat is zijn eigen zaak en/of risico.

Als het huurcontract niet geregistreerd is, mag u inderdaad zo vertrekken (wel een AS schrijven met de melding dat je vertrekt). Het huurcontract kan wel op eender welk moment geregistreerd worden, dat moet niet binnen de twee maanden.

Theo.B
Topic Starter

#12 , 01 mar 2015 19:03

Hartelijk bedankt voor de snelle respons.
Het is wel degelijk een straf verhaal want deze woning is een gewone gezinswoning.
Volgende week weet ik of ons contract geregistreerd staat maar ben er sterk van overtuigd dat dit niet zo is maar toch even controleren.

Turaki

#13 , 01 mar 2015 20:04

Gezien dat de verhuurder werken uitvoert in het pand en zelf een deel verkocht heeft, huurt TS waarschijnlijk niet de volledige woning, want anders zou het een heel straf verhaal zijn.
Ik heb begrepen dat het deel waar het toilet staat (stond?) afgebroken gaat worden, dus lijkt het mij om een straf verhaal te gaan. Dit, gecombineerd met de domicilie van verhuurder en zijn firma, en het feit dat hij maar een contract liet opmaken op advies van zijn boekhouder (dus waarschijnlijk omdat het financieel interessanter is), lijken mij erop te wijzen dat de verhuurder van het type is dat zich geen reet aantrekt van de wet, en waar je best niets mee te maken hebt.

Opzeg doen, huuraftrek vragen voor het mingebruik door de werken (en meteen zelf toepassen, denk niet dat verhuurder het risico zal lopen om dit voor de rechtbank te trekken, wetend wat er allemaal kan bovenkomen), aangifte doen wegens domiciliefraude, en laatste maanden huur betalen met waarborg (normaal zou ik dit afraden, maar aangezien de rest van mijn advies ertoe zal leiden dat u niet in vrede zal vertrekken, en hij ook hiervoor waarschijnlijk niet naar de rechtbank zal durven trekken, lijkt mij deze situatie een uitzondering). En als het nog even kan, ook de gemeente eens vragen om langs te komen voor een woninginspectie.

Vandebos

#14 , 01 mar 2015 22:12

Verhuurder verandert dus de gedaante van het goed tijdens een lopend huurcontract... Er zijn nog cowboys over.

Persoonlijk zou ik deze voor het vredegerecht dagen vanwege alle feiten samen en de eenzijdige verbreking van het huurcontract met overeenstemmende schadevergoeding ten laste van de verhuurder vorderen.

Terug naar “Huren”