Paar bedenkingen bij het appartement dat ik huur

kwispel
Topic Starter

Paar bedenkingen bij het appartement dat ik huur

#1 , 02 mar 2015 03:11

- de eerste bedenking schreef ik hier al neer: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 38&t=61029" onclick="window.open(this.href);return false;. De vorige eigenaars woonden zelf boven de zaak, dus geen probleem. Toen het x aantal jaren geleden werd gekocht door de huidige eigenaars hadden die al een eigen woning waardoor ze het begonnen verhuren. Het appartement stond enkel te huur op tweedehands, er is nooit een expert geweest, de waarborg moest cash worden betaald ( staat wel op een papier geschreven). Het huurcontract is geregistreerd, maar daar staan uiteraard deze details niet in. Er is ook zeer weinig licht in de gang naar de keuken vh restaurant toe waardoor je een zaklamp moet gebruiken.

-de prijs van het water en de verwarming is inbegrepen, er is maar één teller. Wel is het zo dat wanneer het restaurant teveel warm water heeft gebruikt dat je lange tijd boven geen warm water hebt. Ook de verwarming laat het met regelmaat afweten. Is ook niet te regelen, ofwel is er geen chauffage, ofwel staat ze gloeiend heet.

- Ik stak het snoer ergens in het stopcontact en het stopcontact kwam er mee uit, de klink is er al ergens af gekomen, ..... Tal van dit soort zaken.

- tijdens de openingsuren heb je geen lawaai van het restaurant beneden, er worden echter de laatste tijd vaak privéfeestjes ( jarige familieleden) gevierd buiten de openingsuren om waardoor je tot vijf uur 's ochtends loeiharde muziek hoort alsof je in een disco bent. Spreek je de verhuurder erop aan, zegt ie: kom er volgende keer gewoon bij en drink een glaasje mee. Ik kan uiteraard de politie bellen, maar waar sta je dan qua verstandhouding?

Misschien handig om erbij te vertellen dat de eigenaars zuiderse immigranten zijn die hier al een hele generatie wonen en de taal erg machtig zijn ( hun kinderen die volwassenen zijn, werden hier geboren). Ze zijn in de omgang ongelooflijk hartelijk. Geef je aan dat de verwarming weer stuk is, staan ze er onmiddellijk om het te controleren en bieden ze een gratis dagschotel aan in het restaurant. Geef je dezelfde dag nog eens aan dat het water niet gaat, schenken ze je een fles wijn. Je mag bv. de container van het restaurant gebruiken voor je vuilnis en sorteren hoeft dan echt niet.
Ze vragen of ik bij drukte 's avonds wil helpen in het restaurant ( in het zwart, wat dacht je?)
Echt aangename mensen, maar zoals ik hier aangaf, er zijn paar dingen die niet wettelijk lijken en mijn vraag hier is: hoe neem ik voorzorgen? Ergens wil ik hier wel eens een controle zien voor mijn eigen veiligheid.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower

#2 , 02 mar 2015 10:07

u kan een woning onderzoek aanvragen bij de gemeente (dat is gratis). Die zullen dan bepalen of je woonst voldoet aan de huidige normen. Maar vergeet niet, dat dan uw goede relatie met verhuuder zal stuk zijn.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 mar 2015 10:08

Enig goede oplossing: Verhuizen

Reclame

Turaki

#4 , 02 mar 2015 13:14

Verhuurder is als uitbater ertoe verplicht om nachtelijke hinder te vermijden. Doet hij dit niet, zelfs nadat u hem hiervoor meermaals heeft aangesproken, zit er niets anders op dan de politie in te schakelen.

kwispel
Topic Starter

#5 , 02 mar 2015 13:31

Verhuurder neemt het dus op meerdere vlakken niet zo nauw met de wet. Tja en verhuizen, dan zit je met een serieuze verbrekingsvergoeding die ik me momenteel niet echt kan veroorloven.
Een geregistreerd verhuurcontract betekent uiteraard niet dat de gemeente weet hoe de doorgangen hier zijn? Mocht dit worden gecontroleerd, wat riskeert de verhuurder dan? Dat hij het niet meer mag verhuren? Het is hier technisch gezien onmogelijk om een aparte ingang te bouwen tenzij het gebouw wordt omgegooid. Dingen zoals een klink, dat is makkelijk geklonken.
Is er een mogelijkheid tot een soort anonieme controle? Een soort inspectie die jaarlijks wat zaken controleert en dingen nagaat?

Turaki

#6 , 02 mar 2015 13:39

U kan altijd eens contact opnemen met de brandweercommandant. Deze zal zeer geïnteresseerd zijn in dergelijke "toegangen".

kwispel
Topic Starter

#7 , 02 mar 2015 14:41

welke procedures moet die dan volgen?

KJ86

#8 , 02 mar 2015 18:52

Wat is eigenlijk de bedoeling?

Ik heb de indruk dat je het appartement van de verhuurder onbewoonbaar wilt laten verklaren (liefst anoniem) om op die manier een verbeterd appartement te huren voor dezelfde prijs.
Zo werkt het uiteraard niet, als het onbewoonbaar is, heeft de verhuurder twee mogelijkheden.
1) Herstellen binnen de herstelperiode (principe twee weken, kan wel verlengd worden), dan zit je als huurder met overlast van een heleboel werken in korte periode en een verzuurde relatie. Gezien je praktisch inwoont bij die mensen is dat niet zo interessant.
2) Niet herstellen, gevolg onbewoonbaar en dan moet je als huurder direct vertrekken. Als de gemeente een opvangwoning beschikbaar heeft, kan je daar naar toe. Vaak is dat echter niet het geval, waarschijnlijk kan je ten alle tijde terecht in een opvanghuis van het CAW, maar dan zit je wel tussen de daklozen. Je kan uiteraard ook terug naar uw ouders of andere familie

Uit uw berichten kan ik afleiden dat de verhuurder van goede wil is. Waarom stel je dan geen lijst op van die werken die volgens u moeten uitgevoerd worden en maak je die over aan de verhuurder. Het kan toch dat de verhuurder bereid is om die werken uit te voeren.

kwispel
Topic Starter

#9 , 02 mar 2015 19:41

Dat zie je verkeerd hoor. Wat mij betreft zijn die kleine gebreken niet het probleem, wel de brandveiligheid en "mocht" iemand ooit weten dat die doorgang er is ( of niet is), wat zijn dan de gevolgen voor mij? En-of voor de verhuurder?

KJ86

#10 , 02 mar 2015 20:09

Dat is per stad anders. In blankenberge bijvoorbeeld zijn ze extreem streng (daar moeten zelfs bestaande woningen getoetst worden aan de brandveildigheid) terwijl in Antwerpen niets wordt aangetrokken van bestaande woningen (enkel de recente bouwaanvragen). De moeilijk toegang naar het appartement is eigen aan het gebouw en heb je natuurlijk zelf vastgesteld bij bezichtiging van het gebouw.

Je kan misschien vragen om extra rookmelders te plaatsen en verlichting in die gang. Je kan zelf ook een vluchtroute plannen. Kan je op het dak geraken? In grootsteden zoals Antwerpen kan men niet anders dan situaties van vroeger blijven tolereren. Als ze dat niet doen, is de volledige oude binnenstad onbewoonbaar, denk maar aan al die herenhuizen met houten roosteringen die opgedeeld zijn zonder compartimentering.

In onze maatschappij komt het eigenlijk altijd op hetzelfde neer, als je veel betaalt (nieuwbouw huren), dan krijg je veel. Als je weinig uitgeeft, mag je ook niet veel verwachten.

Terug naar “Huren”