Deblokkeren bankrekening - erfgename met schuldeisers

efranke
Topic Starter

Deblokkeren bankrekening - erfgename met schuldeisers

#1 , 11 mar 2015 20:39

Dit is de situatie:

Mijn moeder is overleden in oktober 2014, kort daarna worden de persoonlijke en gedeelde rekeningen van mijn vader door de bank geblokkeerd.

Het attest van erfopvolging wordt afgegeven door de registratie en blijkt dat 1 van de 4 erfgenamen (3 zonen en mijn vader) schulden heeft bij de RSZ en belastingen.

De bank verklaart dat wij een notaris moeten inschakelen. Deze moet een akte opstellen met daarin de vermelding van alle erfgenamen en de oplijsting van alle schulden van de betrokken broer. Ook met de specifieke vermelding dat het erfdeel van de broer met schulden moet overgemaakt worden aan de schuldeisers. Dit attest wordt afgeleverd en bezorgd aan de bank en mijn broer tekent voor akkoord.

Echter wordt het attest door de bank geweigerd omdat het erfdeel voor de broer met schulden kleiner is dan de totale schuld bij alle schuldeisers en de notaris geen verdeelsleutel heeft bepaald. Echter ontkent de notaris dit zijn taak is en hij/zij geeft de indruk dat dit de verantwoordelijkheid is van de bank. De bank speelt echter de bal terug en wacht op de instructies van de notaris.

U ziet het al, we worden van het kastje naar de muur gestuurd.

Mijn vader is ten einde raad en vraagt aan mij om de zaak verder waar te nemen.

Mijn vraag: wie heeft nu gelijk? De bank of de notaris? Ik vermoed dat inderdaad de notaris de verdeelsleutel moet bepalen om het erfdeel te verdelen onder mijn broer zijn schuldeisers.

Om een idee te krijgen geef ik een schatting van de bedragen:

Erfdeel: 5000 euro

Schulden RSZ: 9000 euro
Schulden belastingen: 5000 euro

Is het een kwestie van 50% van het erfdeel voor elke schuldeiser of zie ik het te eenvoudig?

Alle hulp is welkom!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 11 mar 2015 21:08

Het is inderdaad aan de notaris om de rangregeling van schuldeisers op te maken. Dat zal wellicht niet gratis zijn.
tenzij de notaris de opdracht geeft om alle tegoeden over te schrijven op de notarisrekening waarbij de notaris de bank vrijwaart voor klachten en zelf de verdeling doet. Maar ofwel geeft de notaris instructie aan de bank onder zijn verantwoordelijkheid, ofwel doet hij zelf de verdeling vanop zijn rekeningen, eveneens onder zijn verantwoordelijkheid.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”