wanneer stoppen met alimentatie voor kinderen

Evertien
Topic Starter

wanneer stoppen met alimentatie voor kinderen

#1 , 20 mar 2015 11:58

Ik pik hier even op in om niet een nieuw bijna gelijkaardig topic te moeten openen.

Mijn vraag zou gelijkaardig kunnen zijn maar ik verklaar me duidelijker

Ik heb uit een vorige samenwonende relatie ( niet gehuwd ) een zoon die ondertussen 22j is en waar ik ondertussen 20j alimentatie voor betaal.
We hebben niet echt een band als vader/zoon en omdat onze afstand van wonen ook wel wat ver is alsook het doel in het leven zien we elkaar om zeggen niet.
mei 2014 is hij met zijn school gestopt en als het ware op de sofa gaan liggen en ligt er tot op heden nog op.

Werken is niet aan hem besteed en sociale contacten ook liever niet, sinds einde vorig jaar hoop ik van deze alimentatie af te komen en dat hij eindelijk eens wat verantwoordelijkheid opneemt en zou gaan werken of toch althans de moeite daar voor doet.
Ik heb tot op heden wel steeds een goed telefonisch contact met zijn moeder maar die heeft ook al alle hoop verloren om hem in beweging te krijgen.

Maar langs de andere zijde is zij ook heel doordacht, zij weet perfect dat ' onze ' zoon een kerel is die niets kan volhouden en volgens mij zal zij wel aansturen dat hij maar op de zetel blijft liggen. Zo moet ik wel de alimentatie blijven betalen want van het moment dat hij zou gaan werken mag ik stoppen met betalen maat wat als hij na een maand terug op de zetel ligt?

Volgens mij kiest zijn moeder hier eieren voor haar geld en ben ik daar wat de pineut van.

Vraag is welke rechten ik heb en wat hier aan te doen? Wat als ik gewoon stop met de alimentatie te betalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 20 mar 2015 14:43

U moet alimentatie betalen tot kinderen een job hebben, indien ze hier de nodige moeite voor doen, of tot het einde van de wachttijd bij de VDAB.

U bent geen alimentatie meer verplicht als kinderen werken OF indien ze niet meer naar school gaan en geen moeite doen om aan een job te geraken OF indien ze nog naar school gaan en 'er hun voeten aan vegen' OF al een diploma hebben dat voldoende toegang geeft tot de arbeidsmarkt (dus niet de eeuwige student) OF de wachttijd voorbij is.

Verder zijn kinderen ook verplicht om hun ouder (ook degene waar ze niet verblijven) op de hoogte te houden van hun schoolresultaten e.d.

Je kan dus best een AS schrijven naar je zoon met de vraag om binnen de X dagen (10?) na eerste aanbieding AS u de documenten van inschrijving van school of VDAB te bezorgen, dat u indien hij u deze niet kan bezorgen binnen deze periode u zal stoppen met het betalen van alimentatie wegens het niet meer voldoen aan de vereisten om alimentatie te ontvangen en dat u via gerechtelijke weg de onrechtmatig verkregen alimentatie eveneens zal terugvorderen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 mar 2015 00:14

Hier kan u ook al terecht voor info indien men een beurs kon aanvragen.
http://www.ond.vlaanderen.be/studietoelagen/contact/" onclick="window.open(this.href);return false;

In principe moet u steeds op de hoogte gehouden zijn van van op welke school de kinderen onderwijs volgen.
Dus die vraag kan u al aan uw ex stellen.

Reclame

Evertien
Topic Starter

#4 , 22 mar 2015 15:04

Ik heb een eerste stap gezet en een aangetekende brief opgesteld en verzonden met de vraag welke school hij momenteel loopt ( niet dus ) en ook of hij bezig is met actief werk te zoeken ( ook niet echt )

Op zich heb ik geen probleem met nu al 20j alimentatie te betalen, maar om nu maar iemand ( mijn eigen zoon uiteraard ) te betalen die geen school loopt en niet soliciteert naar werk of nog maar niet een beetje moeite doet om van de zetel af te komen zonder beterschap in het vooruitzicht is er toch wel over.
Het is me eerder de bedoeling om wanneer ik stop met betalen hij zal inzien dat het geld niet uit de lucht komt gevallen en hij iets moet doen om te kunnen ademen, ik vindt dat iemand van 22j best wel eens initiatief mag nemen en een doel gaat nastreven.

Voor zijn moeder zou het ook allemaal wel erover zijn ( zegt ze toch aan de telefoon ) maar ik heb eerdere het gevoel dat zij deze alimentatie goed ziet binnen komen omdat ze ook nog een andere zoon heeft uit een volgende misgelopen relatie en vult dit mooi aan.

Terug naar “Echtscheiding”