#6 , 28 mar 2015 22:18
Wat algemene uitleg.
Bij bestaan van 2 echtgenoten met gemeenschappelijke kinderen; en voor zover ze getrouwd zijn met een huwelijksvermogensstelsel dat een gemeenschappelijk vermogen bevat (dat is meestal zo; bvb. in het wettelijk stelsel, of omdat hun huwelijkscontract dat voorziet) kunnen de echtgenoten een aantal zaken voorzien: (voor zover ik lees, is dit uw geval)
- in hun huwelijkscontract: hoe het gemeenschappelijk vermogen verdeeld zal worden (bvb. een keuzebeding)
- in hun huwelijkscontract of in een afzonderlijke akte: hoe ze elkaar zullen bevoordelen wat de nalatenschap betreft
- in een testament: hoe ze elkaar en/of anderen zullen bevoordelen wat de nalatenschap betreft.
De verdeling van het gemeenschappelijk vermogen (verder: GV) heeft altijd "voorrang" (om uw term te gebruiken).
Eerst moet dus dat GV verdeeld worden. Meestal zal de helft blijven bij de langstlevende, en zal de andere helft in de nalatenschap terechtkomen (eventueel aangevuld met eigen goederen van de overledene, maar dikwijls zijn die er niet of hebben die geen waarde voor iemand anders).
Als de langstlevende gebruikt maakt van een keuzebeding, kan ze bvb. kiezen voor de verblijving (="alles blijft bij mij") van ALLE goederen. Dan valt er NIETS in de nalatenschap. De kinderen behouden nog altijd hun erfdeel ("men kan zijn kinderen niet onterven"), maar 1/3 blote eigendom van niets is nog altijd niets. Toch is dit de wet.
Kiest de langstlevende voor de verblijving van bvb. enkel de roerende goederen (alle roerende goederen), dan vallen er in de nalatenschap géén roerende goederen meer. De onroerende goederen vallen dan wel in de nalatenschap, en daar moet een testament worden op toegepast. Stel dat daar een grootst beschikbaar deel is toegekend aan een kind (en er zijn 3 kinderen), dan mag dat één kind meer krijgen dan de andere kinderen (hoeveel hangt er dan nog van af of het gaat over de gezinswoning van pa en ma of niet; zo ja, dan is ma haar voorbehouden groter dan bij een ander huis - sowieso heeft ze wel het vruchtgebruik op alles).
Dus, op het eerste zicht zie ik geen problemen in uw verhaal.