Hallo
Al hier en daar gezocht in de topics, maar nergens antwoorden te vinden op mijn situatie, ik zal deze eens kort schetsen......
Enkele weken geleden zei mijn vriend dat hij het na 10j niet meer ziet zitten. We zijn wettelijk samenwonend, niet gehuwd.
We waren samen een huis aan het bouwen en wonen momenteel bij mijn schoonouders in om wat kosten te kunnen besparen. Gezamelijk hebben we een lening aangegaan, grond en huis (ruwbouw) staat op beide. Van mijn schoonouders kreeg hij een bankgift van 100 000 euro.
Nu wil hij mij uitkopen, maar eigenlijk vind ik het een belachelijk laag bedrag dat hij me wil uitbetalen.
Hij heeft het huis ook al laten schatten, en de schattingsprijs zit 30% lager dan het betaalde bedrag
zijn berekening is dus:
geschatte waarde - openstaand kapitaal lening - bankgift + overschot op rekening + niet opgevraagd kapitaal + aangekocht materiaal
Mijn vragen zijn dus:
kan hij die bankgift terugeisen van mij hoewel hij die alleen heeft gekregen? Ik had ergens gelezen dat wanneer een huis minder waard zou zijn dat het % van de bankgift ook naar beneden ging ... Of kan hij enkel die bankgift terugeisen wanneer het tot een verkoop komt?
Kan ik de helft van de architectkosten terugeisen?
Of notariskosten?
alvast bedankt voor jullie antwoord