Diagnose vochtprobleem

strawberry
Topic Starter

Diagnose vochtprobleem

#1 , 16 mei 2015 07:42

Huurcontract 3-6-9, geregistreerd
Vochtvlekken duidelijk te zien op 1 plaats(opstijgend vocht vlak bij stopcontact)
Niet vermeld in plaatsbeschrijving (waren niet uitgenodigd en bijgevolg niet aanwezig)
Heel hoge energiefactuur en toch niet aangenaam warm te krijgen.
Twijfelen of er nog meer vochtproblemen zijn.
Mogen wij als huurder op eigen initiatief een diagnose laten uitvoeren?
Elke klacht die we melden aan verhuurder wordt steeds afgedaan als niet waar.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika

#2 , 16 mei 2015 08:28

Alle opmerkingen en aanvullingen op de plaatsbeschrijving neem je een foto en verwittig de eigenaar aangetekend. Idem voor alle mankementen ontstaan tijdens de huur. Was er een EPC van het gebouw bij de verhuur?
Met een vochtmeter kan je eenvoudig meten waar er vochtplekken zijn. Een diagnose mag je laten uitvoeren maar de kosten door rekenen niet. Een onderzoek op ongeschiktheid is gratis.

http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... een-woning

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 mei 2015 09:20

Niet vermeld in plaatsbeschrijving (waren niet uitgenodigd en bijgevolg niet aanwezig)
.
Heb jij die dan getekend zonder ze na te zien? Je mocht toch opmerkingen bijschrijven?

Reclame

strawberry
Topic Starter

#4 , 16 mei 2015 09:54

@Chantika
EPC opgemaakt. Beschikken enkel over het nummer.
Herinneren ons dat hij vrij laag was.
Nooit copy attest in handen gekregen.
Twijfel over juistheid.

@mava105
Hebben het bijgeschreven in de plaatsbeschrijving.

sloeberken

#5 , 16 mei 2015 12:14

@mava105
Hebben het bijgeschreven in de plaatsbeschrijving.
Verplicht
De plaatsbeschrijving is een schriftelijke vaststelling van de feitelijke situatie van de woning bij aanvang van de huur. De huurder en verhuurder zijn verplicht om in aanwezigheid van beide partijen en voor gezamenlijke rekening een gedetailleerde plaatsbeschrijving op te stellen. Dat gebeurt het best tijdens de periode dat de ruimtes onbewoond zijn, maar het kan ook nog tijdens de eerste maand van bewoning. De plaatsbeschrijving moet bij het huurcontract worden gevoegd.

later iets bijschrijven zonder wederzijdse toestemming en handtekening is nietig. Dit moet je betwisten met een AS.
Gebreken altijd melden met een AS. Wel opletten dat je voldoende verlucht.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

strawberry
Topic Starter

#6 , 16 mei 2015 13:30

We woonden reeds in de woning als plaatsbeschrijving in ons bezit is gekomen.
Hebben geluk gehad dat we alle zaken die ze over het hoofd hadden gezien bij opmerkingen hebben kunnen zetten.
Deze heeft de eigenaar mee getekend. Doch is duidelijk niet van plan er iets aan te doen.
Vraag ik me wel af of opstijgend vocht ook al zou het maar op 1 plaats zijn mag blijven zonder er iets aan te doen.
(Verluchten gebeurt dagelijks)
Er zijn nog meerdere problemen maar telkens we iets aanhalen wordt het afgewimpeld (wij zijn blijkbaar de moeilijke mensen) en heeft hij niet de intentie tot berstelling over te gaan.

chantika

#7 , 16 mei 2015 15:04

Een woning moet voldoen aan minimale kwaliteitsvereisten. Blijkt dit niet het geval, dan kan de huurder aan de vrederechter naar keuze om herstel of om de ontbinding van de huurovereenkomst vragen.

Geen vochtproblemen is een van de vereisten.

Uit https://www.wonenvlaanderen.be/verhuren ... oning-orde

Je moet nu een aangetekend schrijven naar de verhuurder sturen met foto, en vermelding van alle gebreken. Niet alle grillen is hij verplicht op te lossen. Stel hem in gebreke voor de vochtplekken en vraag om de herstelling binnen een redelijke termijn te starten. Indien hij zijn kat stuurt vraag dan om herstel aan de vrederechter.

Hou er rekening mee dat een herstelling van een vochtprobleem redelijk wat last zal meebrengen voor u. Gaten boren boven de plint. Met een product injecteren en laten uitdrogen. Herstellen van de muren, opnieuw schilderen of behangen. Je moet niet rekenen op enige vergoeding. Je kan ook vragen aan de rechter om de huur te ontbinden. Of beter je opzeg geven bij de eerste opzegmogelijkheid.

sloeberken

#8 , 16 mei 2015 15:13

Zoals ik al eerder aanhaalde in u eigen belang, zodat de meer schade niet op u verhaald word. Gebreken altijd melden met een AS.
Bij geen gehoor van de verhuurder kan je huurvermindering vragen aan de vrederechter.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

kdsm

#9 , 16 mei 2015 15:29

Ook niet vergeten: Als huurder heb je een meldingspicht. Als je nalaat om de verhuurder op de hoogte te brengen, kan je uiteindelijk zelf aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgschade. Om voldoende bewijs te hebben is het dus inderdaad (zoals meermaals aangehaald) aan te raden om de gebreken via aangetekende brief naar de verhuurder te verzenden.
Je kan via de brief de verhuurder ook eerst uitnodigen om een diagnose uit te voeren en hierover samen te zitten om de zaken te bespreken. Als je geen of geen positief antwoord ontvangt kan je nog steeds verdere acties ondernemen en heb je alvast bewijs dat je de verhuurder in kennis hebt gebracht.

@chantika: Geen opstijgend vocht is inderdaad één van de vereisten. Als ik me niet vergis geeft de controleur van woonkwaliteit daarvoor 3 of 9 strafpunten. Ik stel mij echter de vraag: Als men voor het geheel van de woning onder de 15 punten blijft zal er geen ongeschiktbaarheid of onbewoonbaarheid verklaard worden. Ik denk niet dat men in zo'n geval een ontbinding van de huurovereenkomst aan de vrederechter kan vragen?

chantika

#10 , 16 mei 2015 15:53

Ik denk het ook niet. Maar ts is een moeilijke huurder en ziet meerdere problemen. Daarom zou hij misschien best eens contact opnemen met iemand van de woondienst. Onderaan de link die ik plaatste staan er enkele mail adressen van de dienst. Die mensen beschikken over een vochtmeter, warmtecamera enz. En ze werken dan ook nog eens gratis. Met hun verslag sta je dan wat sterker bij de rechter. Met een beetje (on)geluk is zijn dak niet geïsoleerd.

strawberry
Topic Starter

#11 , 16 mei 2015 21:36

Dank voor de info, ik bekijk het even.

@Chantika
Haha, ik ben geen moeilijke huurder hoor.
Integendeel, ik ben altijd te braaf en te toegefelijk en dan druppelt het emmertje over en schiet ik in actie omdat ik ontplof van de stress... Ik zal het nooit leren!

Terug naar “Huren”