Erfenis afstaan

kazak001
Topic Starter

Erfenis afstaan

#1 , 19 mei 2015 14:32

Hallo,

Mijn moeder heeft geen bezittingen en heeft wegens gezondheidsproblemen nooit gewerkt. Ze is gehuwd met mijn vader.
Nu wil mijn grootvader de toekomst van mijn moeder veiligstellen indien mijn vader zou komen te overlijden voor hemzelf.
In erfrecht zou ik als kleinkind dan recht hebben op een deel van de erfenis bij overlijden van mijn grootvader, indien mijn vader er niet meer zou zijn.
Mijn grootvader wil nu dat de erfenis niet naar mij zou gaan in dit geval, maar naar mijn moeder.
Op zich heb ik daar geen probleem mee, want ik wil zelf ook dat mijn moeder zich niet teveel zorgen zou moeten maken indien het ooit zover komt.

Wat kan/moet ik doen om ervoor te zorgen dat niet ik, maar mijn moeder mijn deel van de erfenis krijgt?
Mijn grootvader vraagt mij om een document op te maken waarin ik afstand zou doen van de erfenis ten voordele van mijn moeder.
Is dit de juiste werkwijze?

Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 19 mei 2015 14:34

Is die grootvader de vader van je moeder of de vader van je vader?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

kazak001
Topic Starter

#3 , 19 mei 2015 15:09

de grootvader is de vader van mijn vader. had idd vergeten te vermelden

Reclame

roharro

#4 , 19 mei 2015 15:21

Uw grootvader zal een testaent moeten opstellen waarin uw moederen de enige erfgenaam wordt.
Indien u daar niet tegeningaat wanneer de erfenis opnevalt zal ze effectief erven.
Maar het prijskaartje zal hoog zijn: maximale erfenisrechten want u moeder is een "vreemde derde" tov uw grootvader.

kazak001
Topic Starter

#5 , 19 mei 2015 15:24

Dus een document waarin ik afstand doe tov mijn moeder is niet voldoende? dit heeft geen enkele juridische waarde?

roharro

#6 , 19 mei 2015 15:25

Dus een document waarin ik afstand doe tov mijn moeder is niet voldoende? dit heeft geen enkele juridische waarde?
Testament is noodzakelijk.
Door verwerping van erfenis kan uw moeder NOOIT tot de erfenis komen. Zij is een vreemde en staat buiten de erfopvolging.

duma

#7 , 19 mei 2015 15:53

Inderdaad, als u de erfenis zou verwerpen, zou ze nog niet bij uw moeder uitkomen, maar eerder bij uw tantes/nonkels/neven/nichten en anders bij vadertje staat.

Was uw vader enig kind van uw grootvader? Want elk kind van uw grootvader heeft natuurlijk recht op zijn reservataire deel.
In dat geval kan uw grootvader natuurlijk enkel het deel dat aan uw vader (en bij plaatsvervanging: aan u) had toegekomen aan je moeder nalaten + het vrij beschikbare deel (dat hangt af van het aantal kinderen).
U zou, zelfs met een testament, ten alle tijde deze verdeling kunnen aanvechten, want u hebt altijd recht op een bepaald deel.

Waarom niet gewoon: jij erven aan een voordelig tarief en op een andere manier je moeder helpen?

k.b.

#8 , 19 mei 2015 15:59

Indien TS zijn moeder bijstaat en eventueel "helpt" is er niet de minste reden om bepaalde vermogens "te parkeren" bij deze moeder ...
Er blijft zowiezo een aardig centje kleven aan de handen van vadertje staat ... en als er eventueel bij het overlijden van moeder nog iets zou over zijn ... dan zal TS nogmaals moeten SSR betalen op deze delen ...

k.b.

wanton

#9 , 19 mei 2015 18:04

Grootvader moet met dat testament in alle geval wachten, tot eventueel vader is overleden. Pas dan heeft het enige zin - en dan nog - zo'n document op te stellen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”