#1 , 02 jun 2015 19:51
Bijna 2 jaar geleden heb ik een appartement gekocht binnen een renovatieproject, dit in combinatie met een aannemingscontract voor de interne delen van mijn appartement. Mijn appartement was onderdeel van een project waarbij een oude/leegstaande rijwoning volledig werd gerenoveerd (van kelder tot dak) en werd onderverdeeld in drie appartementen. Ik kocht het gelijkvloersapprtement. Na oplevering in april 2014 ontstonden er een aantal plekken in de bepleistering binnenin mijn appartement. initieel werd een uitleg gegeven van van opdrogend bouwvocht etc. Na enige tijd groeide deze plekken uit tot broeihaarden van schimmel etc. met de bijkomende ongemakken. Dit duidde uiteraard op een vochtprobleem (en niet het eerder aangehaalde opdrogend bouwvocht). Na analyse door de verkoper en de aannemer werd een oplossing voorzien waarbij de plekken lokaal werden behandeld. Toch verschenen er enige tijd later op andere plaatsen terug problemen die te wijten zijn aan vocht. Na een tweede analyse van zowel de verkoper als de aannemer blijkt dat er zich naar alle waarschijnlijkheid een veel groter probleem voordoet. Een probleem dat waarschijnlijk door opstijgend vocht voorkomt (vanuit de keldermuren, zijnde algemene delen van het gebouw). Nu is het zo dat zowel de verkoper als de aannemer een passieve houding aannemen in het voorstellen van een concrete oplossing. Hetgeen maakt dat ikzelf telkens zelf inittiatief moet nemen om te vragen naar een oplossing, timing van de uitvoering, etc. Na het lange aanslepen van dit vochtprobleem zonder degelijke oplossing heb ik hiervan mijn buik vol!. Tenslotte zijn we zijn ondertussen 1 jaar na oplevering en de problemen zijn nog steeds niet definitief en degelijk van de baan. Ik zie geen enkele andere optie meer dan hen officieel in gebreke te stellen. Kan dit? Indien ja, op basis van welke artikelen? Welke zijn de nodige stappen? Alvast bedankt.