Ongeschiktheids verklaring en vroegtijdig contract opzeggen

KasperV
Topic Starter

Ongeschiktheids verklaring en vroegtijdig contract opzeggen

#1 , 11 jun 2015 09:02

Hey,

Ik ben een student en zit op kot in Gent.
Nu heb ik een geschil met mijn kotbaas waardoor ik mij genoodzaakt voel om mijn contract vroegtijdig te beëindigen (wat volgens mijn contract mag),
mits het betalen van een schade vergoeding (1 maand huur + lasten). Daarbij staat er ook in geschreven dat ik op zoek moet gaan naar een nieuwe huurder vooraleer ik mag vertrekken.

Nu is het zo dat mijn kot gebouw since 2 maart 2015 ongeschikt verklaard is door Stad Gent.
Ik heb navraag gedaan en zij hebben mij verteld dat er na mij (het bestaand contract) geen nieuw contract mag worden opgemaakt voor een ongeschikt verklaard kot.
Ik zit dus in de positie dat ik niemand kan vinden om mijn kot over te nemen gezien het niet verboden is, wat verder impliceert dat ik geen enkele mogelijkheid heb om mijn contract vroegtijdig te verbreken.

Ik vroeg mij af of er enige nietigheid aan verbonden is aangezien ik op deze manier verplicht wordt verder huren en geen enkele mogelijkheid heb om mijn contract vroegtijdig op te zeggen?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 jun 2015 11:34

Jij kan gewoon vertrekken. Het is niet uw fout dat het kon verhuurbaar is geworden, maar wel door toedoen van de verhuurder zelf. Je betaald gewoon de verbreking en klaar is kees. Hij moet ook uw volledige HWB terug geven..

bosprocureur

#3 , 11 jun 2015 11:59

Jij kan gewoon vertrekken. Het is niet uw fout dat het kon verhuurbaar is geworden, maar wel door toedoen van de verhuurder zelf. Je betaald gewoon de verbreking en klaar is kees. Hij moet ook uw volledige HWB terug geven..

Bent u zeker dat in dit geval nog een verbrekingsvergoeding moet betaald worden?

Reclame

basejumper

#4 , 11 jun 2015 18:11

http://elfri.be/onbewoonbaarverklaring" onclick="window.open(this.href);return false;

Gevolgen ten aanzien van het huurcontract: Het woondecreet raakt de openbare orde. Een huurcontract voor een woning die niet voldoet aan de criteria van de Vlaamse Wooncode is derhalve nietig. Door de nietigheid dienen de partijen hersteld te worden in de oorspronkelijke situatie van voor de contractsluiting en kunnen de reeds betaalde huursommen worden teruggevorderd. Deze sanctie is zeker toepasselijk voor de verhuurder die een onbewoonbare woning en a fortiori een onbewoonbaar verklaarde woning verhuurt. Bij minder flagrante inbreuken kan de huurder voor de Vrederechter een vermindering van de huur met terugwerkende kracht vorderen; Woondecreet KB 08/07/1997
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

JPV
Juridisch actief: Ja

#5 , 11 jun 2015 20:46

tussen onbewoonbaar en ongeschikt is er dacht ik wel nog een verschil?

VDG2

#6 , 11 jun 2015 22:32

Voor zover ik mij kan herinneren kan je enkel bij onbewoonbaar weg zonder meer. Bij ongeschikt is er een hersteltermijn en blijft de huurovereenkomst gewoon lopen.

Terug naar “Huren”