Op het rek stond ook een fitbit-armband die ze (veronderstel ik) nog aan het uitpakken waren, die alarmdingen hingen er alvast (nog) niet op
Een prijsvermelding stond er niet bij, maar gezien ik een drempel over was, dat ook maar meegenomen.
De dag erna had ik iets nodig in jawel, MM.
Ik zag een leuk coyote-toestel, en omdat het de dag ervoor zo vlot ging, heb ik het toestel uit de doos gehaald en in m'n jas gestopt.
Toen ik m'n "echte" boodschappen bijeen had, kreeg ik écht het gevoel "fuck bro, what r u doing".
Voos. Heb het toestel terug uit m'n jas gehaald, en het in een winkelrek gelegd.
Ik reken af, en aan de uitgang staat een bewakingsagent.
Met de vraag of ik wou meekomen. En dat ik wel wist waarover het ging.
Het bleek over de diefstal van de dag ervoor te gaan, hij had de videobeelden bekeken en me herkend.
Onmiddellijk politie erbij gehaald, en heel veel stoerdoenerij en gedreig.
"Waar is uw bende? Staan ze buiten? Niks proberen ze ventje, ik ken uw soort, kheb gene schrik van mannen gelijk gij"
Ter nutteloze info: ik ben een euh "schriel" manneke van 60 kilo, normaal gekleed, ietwat onverzorgd, blank, man, 34 - yes I know

En van seconde 1 stond ik te beven als een riet, 2/3e van de tijd zat ik gewoon te janken.
Het stukje intimidatie heeft z'n doel alvast niet gemist, mss moet ik de man dankbaar zijn.
Ik moest in een lokaaltje plaatsnemen, m'n identiteitskaart afgeven, en de politie werd opgebeld.
Tijdens het wachten op de politie werd mij de vraag gesteld: "Kunde wa ge gepikt hebt betalen?"
Ik had geen idee van de prijs van het fitbit-uurwerk, de drone 39€, ja, dat kan ik betalen.
Toen kwam het coyote-toestel er nog bij (btw: dat toestel heeft de winkel nooit verlaten, ik heb het terug in een rek gelegd alvorens naar de kassa te gaan).
Dat was iets van een 200-250 €, het totaalbedrag kwam op meer dan 500 euro te staan (het fitbit-uurwerk was pokkeduur).
Ik werd meegenomen naar de kassa, waar ik mocht proberen betalen. Zichtrekening stond net niet genoeg meer, aan spaarboekje kon ik niet aan.
Visa-kaart had ik nog bij, daarmee is het dan wel gelukt.
Ik krijg een kasticket met de fitbit, de minidrone, de coyote, en 20 euro administratieve kosten, aangerekend voor "diefstal".
In tussentijd is de politie gearriveerd, die me meenemen naar het bureau nadat ik erin geslaagd ben te betalen.
Vijf minuten gepraat, de ploeg had *gelukkig* vrij snel door dat ik geen gehaaide crimineel was (ik zat nog altijd te janken als een kind).
Dus buiten sigaret gerookt met hen, mocht met m'n eigen wagen voor-rijden naar het commissariaat. Daar PV opgesteld etc, the usual I guess, volgens mij heel correct.
Ik schaam me dood. Ik ga hier niks zitten ontkennen, dit was een fuckin ordinaire winkeldiefstal, en ik was zo overmoedig om het de dag nadien nóg eens te proberen.
Gelukkig kwam ik tot "inkeer" (djeezes wat een woord), maar punt is: da maakt hier helemaal niets uit.
Ik had evengoed dat toestel echt gestolen kunnen hebben, het resultaat zou hetzelfde zijn geweest.
Bovendien werd ik verplicht om het toestel te betalen (terwijl het steeds in perfecte toestand in de winkel lag).
Dit lijkt me ... vreemd.
OK, het is "maar" 250€ (+ het juridische ofkorz), maar in de praktijk wil het wel zeggen dat ik vandaag niet naar duitsland vertrek voor een lang weekendje.
500€, dat hakt er wel in hier (maar uiteraard "kon" ik het betalen. Nu trouwens niet meer

1. Kan iemand hier enig licht op kan schijnen? Het zal wel allemaal correct zijn veronderstel ik, maar... ik vind het bizar.
2. 20€ administratieve kosten? Ik heb hier net vanalles gelezen over minnelijke schikkingen met de winkel enzo, en dan snap ik het principe.
Maar hier werd gewoon onmiddellijk de politie gebeld.... terecht, uiteraard. Daar gaat het niet om. Politie heeft verklaring afgenomen etc etc.
Kortom, een bizarre ervaring. Alleszins 1 om nooit meer te herhalen. I feel royally fucked in the ass.
Maar uieindelijk heb ik het gewoon mezelf aangedaan natuurlijk. 't Was stom, I know, no need to h8

'k Weet even niet goed wat denken allemaal, dus als er iemand wat "advies" heeft... graag.
greetz
Karel