tweede verblijfplaats

ophelia
Topic Starter

tweede verblijfplaats

#1 , 13 jul 2015 14:09

Ik heb een tweede verblijfplaats gekocht. Ik heb ook een vriendin.
Als ik mij domicilieer in mijn tweede verblijfplaats, en mijn vriendin domicilieert zich daar ook: wat kunnen de gevolgen zijn? Kan er belasting aangerekend worden alsof ik huur zou ontvangen?
Als ik mijn domicilie in mijn eerste verblijf behoud, maar mijn vriendin neemt haar domicilie in mijn tweede verblijf, kan dat dan beschouwd worden alsof ik verhuur? Zouden er problemen kunnen ontstaan als de relatie ophoudt en zij de woonst niet wil verlaten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 13 jul 2015 14:19

Indien uzelf gedomicilieerd bent in uw eigendom dan dient u die NIET aan te geven in uw belastingsaangifte.
Anders wel.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jul 2015 16:16

Indien uw vriendin echter bij u woont, moet zij zich daar ook domiciliëren. Anders is het domiciliefraude, en daar zal voortaan streng op gecontroleerd worden door onze overheid.

Reclame

wanton

#4 , 13 jul 2015 18:07

U heeft twee woningen in eigendom. U kan zich maar op één plaats domiciliëren, dat kiest u uiteindelijk zelf. U zal steeds belastingen moeten betalen op de andere woning, zowel onroerende voorheffing als inkomstenbelastingen.
Komt daar misschien nog bij : taks op tweede verblijf, leegstandstaks,....
Indien u alleen eigenaar bent, is het u altijd mogelijk - in uiterste geval via de vredereechter - om haar buiten te zetten.
Ik ben echter nog niet mee om van domiciliefraude te spreken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

CityBird

#5 , 13 jul 2015 23:27

Kan er belasting aangerekend worden alsof ik huur zou ontvangen?

- Als jouw vriendin daar niet gedomicilieerd is betaal je in de meeste gemeenten leegstandsbelasting + gangbare (verhoogde) onroerende voorheffing.
- Als jouw vriendin daar wel gedomicilieerd is betaal je enkel de gangbare (verhoogde) onroerende voorheffing.
Zouden er problemen kunnen ontstaan als de relatie ophoudt en zij de woonst niet wil verlaten?
Ja, je mag dan bij de vrederechter langs, uiteraard gaat dit gepaard met de nodige tijd en kosten. Nog niet zo heel lang geleden aan de hand gehad met de vriendin van een huurder die bleef wonen. Een uitzetting is een aanzienlijk bedrag. Bovendien kan een rechter oordelen dat er sprake is van een huurovereenkomst.

roharro

#6 , 13 jul 2015 23:50

Als jouw vriendin daar wel gedomicilieerd is betaal je enkel de gangbare (verhoogde) onroerende voorheffing.

Of men nu verhuurt of niet: de onroerende voorheffing blijft hetzelfde!!!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Administratief recht”