Beste,
Graag had ik jullie mening omtrent het volgende.
Drie kinderen erven van de langstlevende ouder volgens het wettelijk stelstel zonder testament. In de nalatenschap zijn er 3 onroerende goederen. Bij de onuitverdeeldheidstreding werd overeengekomen dat elke erfgenaam één onroerend goed kiest. De onroerende goederen verschillen echter enorm in waarde: Kavel 1: €200 000, Kavel 2: €400000, Kavel 3: €600000.
Dient elke kind dan 1/3 van het verdelingsrecht te dragen? Zijnde €30000 of wordt dit individueel verekend volgens de verkrijging van het zakelijke recht, zijnde: €5000, €10000 en €15000?
Onze notaris maakt zich sterk dat ALLE kosten gedeeld door drie moeten gedaan worden en baseert zich hiervoor op het boek: "Vereffening - Verdeling studenteneditie 2013-2014", geschreven door Hélène Casman. Ikzelf denk dat er een onderscheid moet gemaakt worden tussen enerzijds de algemene kosten (notaris, akten, ...) en het verdelingsrecht (2,5%) dat verschuldigt is door de partij die het goed in volle eigendom krijgt. Ik baseer mij hiervoor op de Vlaamse Codex Fiscaliteit van 1 januari 2015.
In het boek staat het volgende: "Al deze kosten zijn ten laste van de massa (boedel). Iedere deelgenoot heeft daarin immers zowel een gelijk recht om de verdeling te vorderen als een gelijk recht om in de verdeling tot zijn of haar rechten te komen. Er is inzake vereffening en verdeling geen winnaar en geen verliezer."
In de Vlaamse Codex Fiscaliteit (VCF 2015) staat het volgende artikel: "Art. 2.10.2.0.1. De belastingplichtige is de verkrijger van het zakelijk recht."
Is het vanaf 2015 nog steeds zo dat alle kosten ten laste zijn van de massa. Inclusief de registratierechten? Of dient men vanaf heden een onderscheid te maken tussen de algemene kosten en het verdeelrecht ?
Alvast bedankt voor jullie feedback.