verhuurder start onaangekondigd verbouwing in studentenkamer

Dennisjoliendiego
Topic Starter

verhuurder start onaangekondigd verbouwing in studentenkamer

#1 , 21 jul 2015 20:50

Hallo,
Ik heb hier enkele vraagjes over een situatie die zich nu voordoet

situatie :

Ik heb een huurcontract van 1 jaar in een studentenkamer (met gemeenschappelijk sanitair en keuken) tot eind augustus. Op dit adres ben ik ook gedomicileerd (maar dat is niet vermeld in het contract, omdat de verhuurder dit niet nodig vond om een of andere reden).

Doordat de kamers niet meer voldoen aan de veiligheidsvoorschriften moeten deze verbouwd/gerenoveerd worden.
Dit is mondeling gemeld zonder duidelijke afspraken of tijdsvermeldingen.

1 juli j.l. is men onaangekondigd van start gegaan met de verbouwingen op onze koten.

Het was de bedoeling dat wij er geen last van zouden ondervinden, aangezien de werken maar max. 4-6 werkdagen zouden duren.

Verder zouden wij er geen last van ondervinden, aangezien wij allemaal voorzien zouden worden van een andere woonruimte. Daarbovenop heb ik nog telefonisch contact gehad met X (contactpersoon van verhuurder), waarbij ik ervan verzekerd werd dat ik op tijd gemeld zou worden, wanneer de werken zouden plaatsvinden.

Ik heb hier van niets vernomen.

Ik heb zelf moeten vaststellen dat de werken aan mijn kamer begonnen zijn, toen ik nietsvermoedend mijn kamer binnen kwam en zag dat iemand zonder mijn medeweten mijn bureau had leeg gemaakt en mijn persoonlijke spullen in een doos had gestopt (schending van privacy?).

Toen ik de werklieden aansprak hoorde ik dat alles in opdracht was van de eigenaar, waarop ik met aandrong vroeg dat niemand mijn kamer zou betreden zonder mijn toestemming.

Ik probeerde daarna opnieuw contact op te nemen met X(aangezien hij onze contactpersoon is), maar ik kreeg geen gehoor. Dit alles dinsdag 14 juli j.l.

16 juli werd mij gevraagd wanneer ik mijn spullen kon verhuizen, vermoedelijk naar een kamer op hetzelfde adres (geen zekerheid hieromtrent naar mij toe), waarop ik heb geantwoord dat ik dat de volgende dag zou kunnen doen, maar opnieuw geen antwoord gekregen.

17 juli verlaat ik mijn kamer om 10 uur en kom ik terug na mijn werk om 1 uur in de ochtend. Daar trof ik toen een ware ravage aan, het plafond is volledig naar beneden gehaald, zonder mij hiervan op de hoogte te stellen, zonder dat de nodige voorzorgmaatregelen zijn genomen om mijn persoonlijke spullen te beschermen tegen schade, die zij zouden kunnen oplopen.

Alles was bedekt in stof, zowel wat zogezegd beschermd was door een kast of opgeborgen, als wat onbeschermd in mijn kamer was (en waar de werklieden heel onvoorzichtig mee hadden omgesprongen).

Hierdoor hebben mijn spullen schade opgelopen (duur filmstatief, 2 schilderijen en twee beeldhouwerken net aangeschaft).

Die nacht kon ik logischerwijs niet op mijn kot doorbrengen, en snachts om 1 uur ben ik dus nog op zoek moeten gaan naar een slaapplaats.

De volgende dag heb ik contact opgenomen met X, dat ik een andere plek nodig had om te verblijven en mijn spullen onder te brengen. Hij antwoordde daarop dat hij later een kijkje zou gaan nemen, verder heb ik niks meer van hem gehoord (tot de volgende dag toen hij mij adviseerde om met de eigenaar contact op te nemen).

Dezelfde dag heb ik dus op eigen houtje een nieuwe slaapplaats moeten zoeken en al mijn spullen moeten inpakken en verhuizen (van dit alles is X ook op de hoogte).

Gedurende deze hele periode hebben wij, "mijn mede kotgenoten en ik" bovendien niet optimaal gebruik kunnen maken van de keuken en sanitaire voorzieningen.
Aangezien ze hier ook aan het werken waren en alles bedekt was met stof, bouwmaterialen en plastiek, alsook sommige dingen uitgebroken.

Bovendien is mijn huisbaas van het type dat regelmatig de kamer bezoekt (en toont aan andere mogelijke toekomstige huurders), zonder aankondiging en zonder dat ik aanwezig ben, soms als ik aanwezig ben (soms als ik lig te slapen, ik werk snachts in een bar).
En niet alleen de verhuurder, maar ook de contactpersoon X en nog 2 andere partijen (dus sleutels zijn los in de omloop)
Hij beweert dat hij dit mag omdat dit zo in het contract staat (is dit wettig??)

Ik ben bovendien Surinaams van afkomst en was/ben mij niet goed bewust van wat kan of niet.

(in mijn gebouw is een kennis van mij 18 juli in zijn appartement gekomen en al zijn spullen waren verdwenen, hij wist ook helemaal van niks, maar zijn spullen zijn dus allemaal ingepakt en naar een ander appartement van de verhuurder (op een andere locatie) verhuisd. Hij heeft zelf moeten X contacteren om te weten wat er gaande was)

Nu wil hij dit liefst in de minne schikken, omdat hij natuurlijk zwaar in fout is..
Hebben jullie tips? Welke schikking mag ik vragen? (als dit in proces komt met het vredegerecht enzo zal dit voor hem heel erg kostoplopend zijn aangezien alle verbouwingen stil liggen tot einde proces.. en hij strafbare singen gedaan heeft inzake privacy enzo..)

Dankuwel!

PS: ik weet dat dit niet Amerika is en dat ik geen duizenden euros moet verwachten.. maar dit kan voor hem een heel lelijk staartje krijgen (en aan telefoon klinkt hij best bang dat dit voor gerecht zou komen)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jul 2015 10:39

In welke stad vindt dit plaats? Denk niet dat het Leuven of Gent is, want deze gemeenten laten geen domicilieringen op een studentenkot toe.
Je hebt het echt het slot of cilinder van uw kamer te veranderen, en bij vertrek het oude terug te plaatsen. Zo ben je zeker van je privacy. Heeft verhuurder u ergens een schriftelijke mededeling gedaan i.v.m. deze werken? Indien niet, aan u om te beslissen of je hier verdere juridische stappen wilt voor zetten. Je zou de huur van de laatset 2 maanden kunnen terug vorderen + een schadevergoeding voor schade aan uw goederen.
In ieder geval uw verhuurder al AANGETEKEND in gebreke stellen, en al zeker de laatste maand huur niet meer betalen.

Dennisjoliendiego
Topic Starter

#3 , 22 jul 2015 12:54

Dank voor uw antwoord, de stad waarin dit zich plaatsneemt is wel degelijk Gent, en de verhuurder was op de hoogte dat ik mijn domicilie zou zetten (maar volgens het contract is het dus wel een studentenkot.
Is het te pas en te onpas binnen komen in mijn kamer wettelijk omdat dit zo in het contract staat? Of is dat sowieso onwettig.. is het contract bovendien wettig aangezien ik mijn domicilie hier heb (ik heb trouwens nooit een kopie terug gekregen, maar heb digitaal wel de versie die door mij ondertekend is (sta ik hiermee heel onvast in mijn schoenen?)

Er is nooit een schriftelijke mededeling gemaakt ivm de werken (en de contactpersoon wist zogezegd ook niet dat deze al van start waren gegaan in mijn kamer)

Ik wens op zich geen juridische stappen te zetten, tenzij de huurbaas niet met een voor mij realistische schikking komt
(ik ben met 6 taxiritten moeten verhuizen, 128 euro aan wasserij betaald om kledij te wassen enzo.. schoenen, hoeden en apperatuur (camera's, computers, schermen enzo) moeten nog allemaal stofvrij gemaakt worden.. ik stuur film)

Ik heb een kostenraming gemaakt van kosten die al gemaakt zijn en nog moeten gemaakt worden, en ik kom op ongeveer 600 euro.. samen met mijn borg en 3 maanden huur ligt dat iets onder de 2000 euro..
Is het realistisch om zoiets te vragen? Dit is enkel materiele schade en gemaakte en geplande kosten ivm die werken, dus geen "emotionele" schadevergoeding of schikking om af te zien van gerechtelijke stappen..

Ik heb morgen met hem een afspraak om alles te bespreken en ik wil dan eigenlijk zo goed mogelijk voorbereid zijn met wetartikels om mijn zaak te verdedigen, hoe doe ik dit het beste?

Als dit een rechtzaak wort gaat dit voor hem toch echt heeel erg duur worden?

Reclame

Dennisjoliendiego
Topic Starter

#4 , 22 jul 2015 13:01

ik verbleef overigens permanent op kot (ook weekends en vakanties) aangezien ik buitenlandse student (geen Belgische nationaliteit) ben met een D studentenvisum

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 jul 2015 15:07

Dank voor uw antwoord, de stad waarin dit zich plaatsneemt is wel degelijk Gent, en de verhuurder was op de hoogte dat ik mijn domicilie zou zetten (maar volgens het contract is het dus wel een studentenkot.
Dan is uw "kot" meer dan waarschijnlijk niet als zodanig aangegeven bij de stad. Zal waarschijnlijk een gewone kamer zijn. Het betreden van een gehuurd goed is ten allen tijde verboden, wat uw huurovereenkomst hierover ook zegt. Die verplichting is in ieder geval totaal onwettelijk. De verhuurder mocht deze werken tijdens de huurperiode alleen maar uitvoeren als zij dringend van aard waren. Hier zijn het blijkbaar alleen maar decoratiewerken of werken om zijn pand aan een bepaalde reglementering aan et passen. Deze zijn NIET DRINGEND van aard (tenzij voor zijn eigen geldbeugel). Een zaal voor de vrederechter en zonder advocaat kost u hooguit 50 €

https://www.law.kuleuven.be/jura/art/38n4/delaey.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
https://jong.kbc.be/nl/huurderrechten" onclick="window.open(this.href);return false; (zie punt 9)
http://www.vob-vzw.be/LinkClick.aspx?fi ... tats=false" onclick="window.open(this.href);return false; (blz 8)
http://dinovanmoorsel.be/2013/09/mag-de ... nen-komen/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.verhuurder.be/recht_op_privacy.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

sloeberken

#6 , 22 jul 2015 18:00

Een zaak voor de vrederechter en zonder advocaat kost u hooguit 50 €
Vredegerecht tot 2 500 € of niet in geld waardeerbare vorderingen 40 € boven 2 500 € 80 €
Verzoening gratis.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Dennisjoliendiego
Topic Starter

#7 , 22 jul 2015 18:31

Dankjewel van de uitleg en handige links! Daar kan ik wel wat mee!

Een zaak voor de vrederechter en zonder advocaat kost u hooguit 50 €
Vredegerecht tot 2 500 € of niet in geld waardeerbare vorderingen 40 € boven 2 500 € 80 €
Verzoening gratis.
=> wat bedoelt u hiermee?

Turaki

#8 , 22 jul 2015 19:41

Dit zijn de grensbedragen voor het vredegerecht, voor hogere bedragen zijn zij niet bevoegd. Maar dit is hier irrelevant, aangezien het gaat over woninghuur, en deze worden altijd door de vrederechter behandeld, ongeacht de grootte van het bedrag.

Dennisjoliendiego
Topic Starter

#9 , 22 jul 2015 20:56

wil dat zeggen dat de schadevergoeding (voor schade en contractbreuk enzo) niet hoger kan worden dan 2500 euro of toch wel?

Vandebos

#10 , 22 jul 2015 21:07

hmm hier ben ik het niet mee eens. De wetgever heeft bepaald dat de lokale vredegerechten verantwoordelijk zijn voor alle huurgeschillen ongeacht de hoogte van de vordering.

Dennisjoliendiego
Topic Starter

#11 , 23 jul 2015 15:32

Vandaag is de afspraak omtrent eventuele minnelijke schikking.. spannend

Terug naar “Huren”