evolutie alimentatie volgens studieniveau kinderen

erik meuleman
Topic Starter

evolutie alimentatie volgens studieniveau kinderen

#1 , 30 jul 2015 14:35

ik had graag vernomen hoe de evolutie (stijging) van het alimentatiegeld wordt bepaald volgens studieniveau kinderen (bedrag of %)

bvb overgang lagere -> humaniora -> hogere studies (univ of hogeschool)

momenteel evolueert dit enkel volgens de index

bedankt voor wat info

grts

Erik

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 30 jul 2015 15:21

Als er niets over in het EOT of vonnis staat, wordt het niet verhoogd.
Vaak staat er in in een vonnis dat de alimentatie vanaf een bepaalde leeftijd verhoogd wordt met €xx en nogmaals wanneer de leeftijd van x jaar is bereikt.
Maar dus: als het er niet instaat, kan u het niet afdwingen

j.demoor

#3 , 01 aug 2015 12:01

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding, de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind.§ 2. Met middelen wordt onder andere bedoeld alle beroepsinkomsten, roerende en onroerende inkomsten van de ouders, alsook alle voordelen en andere middelen die hun levensstandaard en deze van de kinderen waarborgen...Art.203bis...§ 2. Onverminderd de rechten van het kind, kan elk van de ouders van de andere ouder diens bijdrage vorderen in de kosten voortvloeiende uit artikel 203,§ 1. § 3. De kosten omvatten de gewone kosten en de buitengewone kosten. De gewone kosten zijn alle gebruikelijke kosten met betrekking tot het dagelijkse onderhoud van het kind. Onder buitengewone kosten wordt verstaan de uitzonderlijke, noodzakelijke of onvoorzienbare uitgaven die voortvloeien uit toevallige of ongewone gebeurtenissen en die het gebruikelijke budget voor het dagelijkse onderhoud van het kind dat desgevallend als basis diende voor de vaststelling van de onderhoudsbijdragen, overschrijden...”(Burgerlijk Wetboek)

Men kan ervan uitgaan dat de studiekosten toenemen bij overgang naar humaniora of hogere studies.
Er dient ook rekening gehouden met de toename van de studie-/schooltoelagen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

erik meuleman
Topic Starter

#4 , 12 aug 2015 07:41

indien ik het goed begrijp, bestaat daar geen 'regel' voor of zijn er niet een massa precedenten waarbij bij de overgang er een soort standaard verhoging is van de alimentatie, en dient dit geval per geval 'afgedwongen' te worden

ik kan me moeilijk inbeelden dat ik de enige ben in dit geval, en dat er al niet een massa uitspraken zijn geweest in gelijkaardige zaken

ik moet dus een lijst opmaken met alle kosten, en bewijzen dat de kosten evenredig zijn met het studieniveau

duma

#5 , 13 aug 2015 09:28

Niet helemaal. Normaal gezien, wordt een verhoging per leeftijd voorzien in het vonnis of EOT. Dat het er niet instaat, wil zeggen dat niemand deze eis opgenomen heeft en bijgevolg is er dan ook geen verhoging. In de meeste vonnissen staat dit wél vermeld en moet zo'n verhoging automatisch toegepast worden als het kind die bepaalde leeftijd bereikt. Er moet dus niets afgedwongen worden, want het staat in het vonnis.

Wat je wél kan doen, is een aanpassingen vragen van de alimentatie en in het vonnis laten opnemen dat er een verhoging is van €xx als het kind de leeftijd bereikt van X jaar en nogmaals een verhoging bij de leeftijd van X jaar.

Hoe doe je dat?
Optie 1: Je komt dit onderling overeen, zet een afspraak op papier en laat dit homologeren door de rechtbank.
Optie 2: Je komt niet overeen en je dient een verzoekschrift in bij de familierechtbank. De rechter zal dan beslissen of hij je dit toekent of niet. Je zal dus moeten aantonen dat het kind vanaf een bepaalde leeftijd méér geld kost of dat de alimentatie die je nu krijgt, te laag is om de kinderkosten te dekken. De rechter kan hier dan in meegaan en je die verhoging op leeftijd X en X toekennen OF kan beslissen dat er reeds een vonnis was, waarin hierover niets vermeld stond en dat er geen, gewijzigde omstandigheden zijn waardoor een aanpassing van de financiële regeling niet aan de orde is.

eylis

#6 , 13 aug 2015 12:59

ik denk dat er nochtans geen probleem is... bij studie-overgang (van LO naar ADSO, van ASO naar HO of universitair onderwijs) verhogen inderdaad de studiekosten, transport en/of eventueel studentenkot. Maar dat zijn géén leef-kosten. Dat zijn de biezondere kosten die niet onder alimentatie vallen. Als in het EOt geen biezondere kosten gestipuleerd zijn is dat misschien een probleem.Maar uit de praktijk heb ik kunnen merken dat in die gevallen de alimentatie biezonder hoog ligt. In bijna alle gevallen is er wel een goede omschrijving van de biezondere kosten. En daar horen de studiekosten zeker bij. Ik geef een voorbeeld: X gaat naar de unief. De alimentatie stijgt dat jaar enkel met de indexering en; inschrijvingsgeld unif, boekenkosten, labo- en werkmateriaalkosten, drukwerk voor papers en thesissen, abo vervoer, wordt verrekend tussen de ouders naargelang het vonnis voor de biezondere kosten (geheel of gedeeltelijk te betalen door beide ouders)
Dus daarom stijgen de alimentatiebijdragen bijna nooit in het kader van het studieniveau.

duma

#7 , 13 aug 2015 14:20

In kader van studieniveau heb ik ook nog bijna nooit gezien, maar wél naargelang leeftijd. Een 15-jarige eet en verbruikt meer dan een 6-jarige.

En eylis, vaak staat transport niét als bijzondere kost gedefinieerd.
En veel hangt ook af van de verblijfsregeling, want vervoer is typisch géén bijzonder kost bij week/week.
Inschrijvingsgeld en materiaal uiteraard wel.

erik meuleman
Topic Starter

#8 , 29 sep 2015 14:41

aan allen samen en ieder apart: bedankt - ik zal eens in mijn stoute pen kruipen en de familierechtbank een schrijven richten

duma

#9 , 29 sep 2015 15:20

Laat ons zeker de afloop weten! Altijd interessant en leerrijk!

Terug naar “Echtscheiding”