niet geregistreerd huurcontract + verandering eigenaar

jaycee
Topic Starter

niet geregistreerd huurcontract + verandering eigenaar

#1 , 02 aug 2015 14:44

Goeiemiddag,

Ik heb net de compromis getekend om een appartement te kopen. Nu blijkt dat de huurders die momenteel in dit appartement verblijven, een huurcontract hebben die niet geregistreerd geweest is. Ik zou willen weten wat m'n rechten zijn. Als ik er zelf in wel gaan wonen, wat moet ik dan doen? Welke opzegtermijn? Evt boetes?

Alvast bedankt voor uw advies.

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 02 aug 2015 16:04

Bij niet-registratie van het contract kan u dit opzeggen voor eigen bewoning met een opzegtermijn van 3 maanden, ipv 6. Wel enkel in de eerste 3 maanden na het tekenen van de akte. Ook van belang dat het gaat om een contract van 9 jaar, contract van korte duur (3 jaar of korter) kan je niet opzeggen voor eigen bewoning.

Bij opzeg duidelijk vermelden wat de reden is (eigen bewoning), en wie er gaat wonen (uzelf).

Boete is 18 maanden huur, indien u er niet woont binnen het jaar na einde opzegtermijn, en er dan geen 2 jaar woont. Anders geen boete.

jaycee
Topic Starter

#3 , 02 aug 2015 16:35

Bedankt Turaki voor dit snelle en duidelijke antwoord. Ik zal navragen wat de looptijd is van het contract. Indien het een contract van korte duur is, die dus niet kan worden opgezegd, dan kan ik er in principe niet ingaan voor einde looptijd contract. Welke implicaties heeft dit dan voor woonbonus en abattement? Het appartement is gelegen in Brussels gewest. Als ik het nalees op internet, verlies ik de woonbonus definitief voor de volledige looptijd van het woningkrediet als ik er niet woon tegen eindejaar, tenzij dit niet mogelijk is 'omwille van contractuele verplichtingen'. Ik veronderstel dat een huurcontract van 3 jaar of korter hieronder dan valt? En ivm abattement, dan moet je binnen de 2 jaar het appartement bewonen. Maar als dit niet mogelijk is omwille van dat huurcontract, verlies ik dit dan ook?

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 aug 2015 20:18

Heb jij voor het ondertekenen van het compromis, geen kopie van de huurovereenkomst gehad? Ik zou dat voor alle veiligheid toch maar vragen aan de verkoper.

jaycee
Topic Starter

#5 , 02 aug 2015 21:37

Wel ik heb een kopie gekregen van de huurovereenkomst die van 30nov2013 tot 30 nov2014 liep. De huurders zijn nog steeds dezelfde. Volgend het immokantoor zou het huidig lopende huurcontract enkel bevestigd geweest zijn via mail en volgens het immokantoor zou dit dan leiden tot een periode van 9 jaar met 6 maanden opzegtermijn. Maar ze gingen nog verifieren hoe het nu precies zat met het huidige contract. In de huurovereenkomst van 2013-2014 staat wel 'le bail prendra fin moyennant un conge notifie par l'une ou l'autre des parties au moins 3 mois d'expiration de la periode convenue qui prends cours a la date decconclusion du bail initial'.

Ingeval het via mail voor een jaar verlengd zou zijn, dan lijkt me dit een niet geregistreerd huurcontract korte termijn, die afloopt op 30 nov 2015. Dan heb ik nog tijd tot eind augustus om dit contract te laten aflopen op eind november 2015 denk ik?

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 aug 2015 09:28

Een verlenging van een huurovereenkomst van korte termijn volgt AUTOMATISCH als er niet wordt opgezegd door de verhuurder of huurder. Het hoeft niet eens bevestigd te worden via mail, noch brief. Verhuurder dient het wel te laten registreren indien dit nog niet moest zijn gebeurd.

Turaki

#7 , 03 aug 2015 09:30

Een verlenging van een huurovereenkomst van korte termijn volgt AUTOMATISCH als er niet wordt opgezegd door de verhuurder of huurder. Het hoeft niet eens bevestigd te worden via mail, noch brief.
Enkel als dit in het contract in opgenomen. Anders gaat het contract automatisch over naar een contract van 9 jaar.

Terug naar “Kopen”