Alcoholieker

Fruitmand
Topic Starter

Alcoholieker

#1 , 11 aug 2015 08:12

Wij zijn met drie (mijn broer, zus en ikzelf) die kinderen hebben en uit elkaar zijn met onze partners. Deze vraag gaat over onze papa. Mijn papa is alcoholieker. Hij drinkt van 's morgens vroeg tot hij gewoon omvalt whiskey. Onze stiefmoeder ook. Nu is het zo dat nog twee minderjarige halfzussen van ons thuis wonen (kinderen dus van mijn papa en mijn stiefmoeder).

Mijn oudere zus heeft nooit contact gehad met mijn papa omdat mijn ouders vlak na haar geboorte zijn gescheiden en mijn papa geen omgangsrecht had. Mijn broer en ik waren al wat ouder en hebben contact gehouden.

Nu zijn er volgende problemen. Wij hebben alle drie contact verbroken met mijn papa en stiefmoeder. Mijn broer al twee jaar en ik al bijna een jaar. Wij kunnen dit niet meer mee aanzien en ze zijn niet voor rede vatbaar, want ze hebben geen nuchtere momenten. Onlangs had ik na al die maanden mijn halfzus van 15 aan de lijn. Blijkbaar drinkt zij ook alle dagen nu.

Alsof dit nog niet onrustwekkend genoeg is, lopen onze exen met onze kinderen naar onze papa om hem te laten babysitten. Mijn papa doet dit uit wraak omdat we het contact met hem hebben verbroken. Hij doet het NIET voor de kinderen. Want als de kinderen zelf eens bellen, dan wil hij er niks over weten. De kinderen willen dit ook niet, maar de exen doen natuurlijk in hun periode met de kinderen wat ze willen.

Nu vroegen wij ons allemaal af ... kunnen wij niks doen tegen het feit dat ze zoveel drinken ? Hoe zorgen wij ervoor dat onze halfzussen van 15 en 8 veilig zijn ? Kunnen wij aan de rechtbank een onderzoek vragen ? Kunnen de halfzussen geplaatst worden bijvoorbeeld ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 11 aug 2015 10:41

Neem contact op met het meldpunt kindermishandeling (http://www.kindermishandeling.be/startsite/3-www.html, bel 1712 gratis en anoniem), en doe daar eens uw verhaal.

Fruitmand
Topic Starter

#3 , 11 aug 2015 19:56

Gebeld naar 1712 deze middag, die hebben me doorverwezen naar CK. CK denkt dat de juridische weg misschien de beste piste is aangezien zij enkel vrijwillige hulp kunnen bieden en mijn papa gaat daar echt niet op ingaan ...

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 aug 2015 21:37

Denk ook dat u best via jeugdpolitie aangifte doet van een problematische opvoedingssituatie.

Kunnen jullie (broer en of u) voor de kinderen zorgen?
Indien dit kan zal het misschien snel opgelost worden.

Fruitmand
Topic Starter

#5 , 12 aug 2015 20:55

En wat zou de politie ermee kunnen doen ? Ze zullen wel gaan kijken, en zeker en vast dronken mensen tegenkomen, maar verder gaan zij toch niks kunnen doen neem ik aan ? Is het niet beter om ineens een jeugd- of familierechter in te schakelen ? Die kan dan een maatschappelijk onderzoek opleggen ?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 aug 2015 21:03

Jeugdpolitie is vermoedelijk iets sneller want wie denkt u dat dat maatschappelijk onderzoek zal moeten uitvoeren?
Indien noodzakelijk bellen die direct met jeugdparket / jeugdrechter.
Zeker als er heterdaad blijkt.
Mogelijk zijn er al feiten gekend bij politie van tussenkomsten op dat adres wegens familieruzie enz enz .

Hoe schakelt men jeugdrechter in...
- door aangifte bij politie
- door brief naar parket die de brief met een kantschrift doorstuurt naar politie.
- brief naar rechtbank wordt naar parket gestuurd en dan naar politie
- door u als burgerlijke partij te stellen bij de onderzoeksrechter.

Ik denk dat de eerste wijze de snelste is maar in uw zaak wel best rechtstreeks bij de jeugdpolitie.
Opgelet in grote zones zal dat toch via dienst aangiften en klachten zijn maar vraag dan ook een onderhoud met de dienst SLAchtofferZOrg ..leg daar de zaak uit en die kunnen dan ineens doorverwijzen als K&A dat niet heeft gedaan.

Fruitmand
Topic Starter

#7 , 13 aug 2015 06:35

Francsisus, ik dacht dat een sociaal onderzoek werd uitgevoerd door de politie en een maatschappelijk onderzoek door justitiehuis ? En dat laatste is uitgebreider en kan enkel opgelegd worden door een rechter dacht ik ?

Terug naar “Andere”