Ouderlijk gezag

Wen1972
Topic Starter

Ouderlijk gezag

#1 , 11 aug 2015 20:37

Hallo ,
Ik probeer info te verzamelen voor mijn schoonzusje. Ze is tunesisch, en vorig jaar getrouwd met een tunesiër met franse nationaliteit. Sinds 2 maanden is ze in Parijs met een visum voor familiale hereniging.
Ze is sinds kort mama, hun zoontje is in Frankrijk geboren.

Huidige situatie: sinds ze in Fr woont is haar man volledig veranderd. Hij domineert haar en ze mag het huis niet uit. Ze mag ook niet met haar familie in Tunesië communiceren zonder toezicht van hem.
Ze leeft als een gevangene zeg maar en zijn slaaf.
Ze wil nu het liefst van hem scheiden en terug naar haar ouders in Tunesië, mét haar zoon uiteraard.
Ik wil haar in België opvangen tot ze naar Tunesië kan, maar mag ze zonder zijn toestemming het land uit?
Is er een kans dat hij haar zoon kan afnemen omdat ze nog geen verblijfsvergunning heeft?

Ze kan daar geen advocaat nemen aangezien ze geen inkomen heeft en weinig frans praat. En hij laat haar niet alleen bij ons, dus we kunnen haar ook niet rechtstreeks helpen ....

Elke raad is welkom en alvast heel erg bedankt....
Wen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 aug 2015 21:08

Uiteraard mag ze zonder toestemming van haar echtgenoot naar België komen en ze mag zelf de zoon meebrengen.
Edoch ze is hier echter als 'toeriste' en kan dus maar beperkt in België blijven.

Qua scheiding zal de Franse wet gelden.
Of ze hier kan blijven kan u best eens navragen bij de dienst vreemdelingen van uw gemeente of bij DVZ (FOD) in Brussel.
Voor de EU beschikt ze blijkbaar over een beperkte titel ( visum familiehereniging).
Doe dat navragen VOOR ze naar hier komt.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”