Is vruchtgegbruik erfelijk ...

shyll
Topic Starter
Contacteer: Website

Is vruchtgegbruik erfelijk ...

#1 , 22 okt 2007 09:55

Mijn schoonmoeder had een huis in naakte eigendom. Bij haar overlijden hebben haar 3 kinderen het huis geerfd en heeft schoonvader het vruchtgebruik gekregen.

Nu is schoonvader opnieuw getrouwt.

Mijn vraag is => heeft zijn tweede echtgenote , na zijn overlijden , ook het vruchtgebruik van dit huis dat in naakte eigendom vedeeld is onder de 3 kindenen of kunnen zij dit huis dan verkopen zonder een afkoopsom te moeten betalen aan hun "stiefmoeder" ?

In de hoop dat iemand mij hierop kan antwoorden dank ik jullie alvast bij voorbaat.
Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 okt 2007 11:30

Vruchtgebruik eindigt bij het overlijden van de vruchtgebruiker.

De tweede echtgenote van schoonvader verkrijgt bij zijn overlijden niet het vruchtgebruik. Dan worden de kinderen volledig eigenaar.

scorpioen

shyll
Topic Starter
Contacteer: Website

#3 , 22 okt 2007 15:38

Thx voor dit snelle antwoord !

Reclame

wolf2

#4 , 22 okt 2007 20:59

Er zit een addertje in uw vraag.
U zegt dat zij de blote eigenaar was...
dat de kinderen hebben geërfd...
en dat haar man het VG heeft gekregen...

Bedoelt U dat zij enkel de blote eigenaar was en dat er iemand anders het VG had (bijvoorbeeld één van haar nog levende ouders)?
Dan heeft hij niet het VG gekregen, maar enkel een mogelijk recht op dat VG op het moment dat de echte vruchtgebruiker overlijdt en hij nog leeft.

Hoe dan ook, het VG is gevestigd op zijn hoofd en eventueel op dat van de huidige vruchtgebruiker. Het kan dus niet overgaan op zijn 2de echtgenote.
Dit VG is niet-erfelijk.

Terug naar “Archief”