Huurster verlaat woning en betaald de boete niet

Baobei
Topic Starter

Huurster verlaat woning en betaald de boete niet

#1 , 22 aug 2015 13:44

Mijn huurster heeft na een half jaar mijn woning verlaten en weigert de boete van 3 maanden huur te betalen.
Verschillende punten uit het contract werden niet nageleeft toen ze de woning verliet.
- haag niet geschoren
- verwarmingsketel niet gereinigd en geen attest van reiniging afgegeven
- regenput niet gereinigd
- ......

Nu heeft haar advocaat (een familielid die dit gratis doet voor haar) het immo kantoor gemeld dat ze de boete niet kan betalen omdat ze het geld niet heeft en omdat ze reeds loonbeslag heeft. Met andere woorden: hij laat duidelijk doorschemeren dat ik die boete nooit zal krijgen.

Haar advocaat eist dat we de waarborg vrijgeven, wat ik uiteraard weiger zolang de boete niet betaald is.
Welke stappen kan ik ondernemen om dit alles afgehandeld te krijgen? Heeft het zin om een advocaat in te schakelen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 22 aug 2015 15:03

Naar vredegerecht stappen, om de waarborg vrij te krijgen. Je kan dit zonder advocaat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 aug 2015 15:41

tegenpartij is blijkbaar geen groot licht van een advocaat Hij weet toch ook dat loosbeslag maar tijdelijk is en dat ze op een dag terug haar loon zal krijgen. Ze kan de 3 maanden boete niet betalen maar vraagt wel de HWB terug. Zal een gewoon advocaat die een minnelijke oplossing zoekt zeker niet voorstellen.
Zaak voorleggen aan de vrederechter. En vraag het maximale (verbrekingsvergoeding, wederverhuringsvergoeding, opmaken uitgaande PB door expert aangesteld door rechtbank, herstellen huurschade door vakmensen en niet zelf doen, loonbeslag, intresten enz....)
Met dergelijke mensen moet je geen compassie hebben.

Reclame

sloeberken

#4 , 22 aug 2015 16:26

Er is 3 maand opzeg + 3 maand verbrekingsvergoeding. Zien dat je bewijs hebt van eventuele huurschade.

- haag niet geschoren
- verwarmingsketel niet gereinigd en geen attest van reiniging afgegeven
- regenput niet gereinigd

Met deze zaken zou ik voorzichtig zijn, als je na 6 maand hier veel geld voor gaat vragen, zou het eens verkeerd kunnen aflopen.
Is beter dat ze u pand verlaten, dan u op te zadelen met een grote huurachterstand.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Baobei
Topic Starter

#5 , 22 aug 2015 16:47

De huurgelden heeft ze allemaal betaald. Telkens te laat welliswaar, maar alle maanden die ze effectief in mijn woning verbleef zijn betaald. De boete van 3 maanden huur is dus niet betaald.
De plaatsbeschrijving opgemaakt toen ze de woning verliet vermeld duidelijk wat niet in orde was. Dit is ook door haar ondertekend. Huurschade is er bijna niet. Ze heeft de woning zeker niet verwaarloost.

Terug naar “Huren”