Renteloze lening aan kinderen = schenking?

Vince187
Topic Starter

Renteloze lening aan kinderen = schenking?

#1 , 26 aug 2015 20:30

Beste,

Mijn vriendin en ik hebben net een huis gekocht. Wij lenen 150.000 euro bij de bank en 100.000 euro bij mijn ouders. Die laatste lening betreft een renteloze lening dewelke ook op papier werd gezet, met behulp van een notaris. Daar ik niet het enige kind ben - maar mijn vader ook kinderen heeft uit een vorig huwelijk - was het voor mijn vader belangrijk dat er zeker geen problemen zouden rijzen wanneer hij (en mijn moeder) zou komen te sterven. Hij heeft dit dan ook expliciet gemeld aan de notaris, tijdens ons gesprek, en die verzekerde mijn vader dat er geen problemen zijn. Een renteloze lening wordt noch door de fiscus noch door het erfrecht beschouwd als een schenking, aldus de notaris. Hier zouden dan ook nooit problemen van kunnen komen.

Nu, volgende week dinsdag wordt de akte ondertekend en gaat de lening ook in. Daarom dat er nog wat over en weer werd gemaild met een medewerker van de notaris. Eén van onze vragen was of dat er bepaalde zaken/details zijn waar we aan moeten denken en die momenteel (nog) niet ter sprake zijn gekomen. Hierop antwoordde de medewerker doodleuk dat een renteloze lening door het erfrecht beschouwd kan worden als een schenking ('schenking van de rente') en dat we hier rekening mee moeten houden voor het geval de andere erfgenamen hier een spel van zouden maken.

Vrij frappant vond ik omdat de notaris ons enkele maanden geleden nog verzekerde dat dat risico onbestaande was. Maar is er iemand die weet wie er nu gelijk heeft: de notaris zelf, of zijn medewerker?

Alvast bedankt!

Vincent

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 31 aug 2015 20:52

Volgens mij heeft de notaris gelijk. Er bestaan documenten van schuld van jou to. uw ouders. Verwacht mag worden dat dit 50/50 is tussen beide ouders: ieder leent u 50.000 €. Bij overlijden van (een van ) hen is dit een schuldvordering van de nalatenschap op u. Op dat moment ten laatste moet iets geregeld worden met de erfgenamen, zijnde alle kinderen van de overleden ouder. Die lening kan dan wel omgezet worden in schenking als die erfgenamen eenzelfde bedrag bekomen uit de nalatenschap. Of u betaalt het nodige terug. Een renteloze lening is niet abnormaal tussen ouders en kinderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”