erfenis

sukkel
Topic Starter

erfenis

#1 , 31 aug 2015 12:26

Mijn moeder is momenteel 92 jaar en is al geruime tijd weduwe. Ze heeft mij een stuk bouwgrond geschonken in 1986 van 14,40 are. Mijn broer en zus hebben in die periode geen schenkingen ontvangen. Mijn broer is tot op heden nog steeds inwonend. 2 jaar geleden heeft mijn moeder aan mijn zus en broer heimelijk een schenking gedaan. Mijn zus heeft 24 are bouwgrond en 56 are achtergrond gekregen; mijn broer 24 are bouwgrond en 66 are achtergrond. Mijn moeder heeft hierover tegen mij nooit iets gezegd en wil hier niet over praten. Mijn broer heeft mij hierover ook nooit de waarheid vertelt. Mijn zus geeft aan dat deze schenking haar volle recht is aangezien ze zoveel jaren later een schenking krijgt. Ik ben via een achterpoortje aan de wettelijke gegevens geraakt ivm de schenkingen.

Welke stappen kan ik ondernemen ? Ik krijg geen inzage in de schenkingsaktes van mijn broer en zus. Men zwijgt het onderwerp dood.

Mijn broer erft de woning waar hij samen met moeder woont. Momenteel zijn er herstelwerken aan het dak aan de gang. Wie moet de kosten hiervoor betalen ?

Alvast bedankt voor een advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 aug 2015 12:48

Bij het overlijden van uw moeder zal de erfenis terug moeten worden samengesteld door de notaris. Daarin zullen alle bouwgronden, achtergronden en huizen worden opgenomen, en herverdeeld. hij die meer heeft gekregen zal aan de anderen moeten terugbetalen.

k.b.

#3 , 31 aug 2015 13:01

Iets zegt mij dat de kans nog wel bestaande is dat er na het overlijden een testament opduikt ...
En dan zal men enkel inkorting kunnen bekomen voor zover de reservataire delen zijn geschonden ...

k.b.

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 31 aug 2015 13:06

Het hangt ervan af of er al dan niet buiten erfdeel werd geschonken + dat daarbij al of niet iemands reservatair deel werd geschonden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#5 , 31 aug 2015 20:45

Het nadeel van één en ander is wel dat die gronden nu geherwaardeerd zullen worden aan de huidige waarde. En gezien het verschil in grootte plus de bijkomende andere grond is een inkorting zeer waarschijnlijk. Sukkel zal dus moeten opletten.
'Heimelijk' een schenking van grond doen kan niet, wel dat TS er niet van verwittigd is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”