Verplicht bijdragen in huur studentenkot?

Moedervanstudent
Topic Starter

Verplicht bijdragen in huur studentenkot?

#1 , 01 sep 2015 11:20

Hallo iedereen,
Ik wil graag even hierop inpikken
Ik kreeg vanmorgen een mail van mijn ex - wij zijn gescheiden via EOT - onze dochter is bijna 18 nu - hij heeft voor haar een kot huurcontract voor 1 academiejaar afgesloten
We hebben voorafgaand één gesprek gehad waarbij ik duidelijk te kennen heb gegeven dit niet te zien zitten en niet akkoord te zijn dat ze op kot zou gaan; te meer omdat ik werk in de stad waar ze gaat studeren, ze elke dag dus gratis met mij mee kan met de auto; of ook het openbaar vervoer elk half uur per trein zeer goed doenbaar en flexibel genoeg is - treinrit is amper 25 minuutjes....
Toch is hij dus gewoon achter mijn rug van wal gestoken met zijn plan.. draai ik nu alsnog toch mee voor de helft van de kosten zonder ook maar 1 woord mede zeggenschap over al datgene dat voorheen beslist werd in dat huurcontract door hem? Kan dat zomaar?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 sep 2015 11:32

Studeren aan de uni is niet hetzelfde als aan de middelbare school. Er zijn vele onderbroken dagen, dan men bvb 2 uur les heeft, dan 3 uur niets en dan nog een paar uren les Hoe las je dat op met uw vervoersplanning, waarbij uw zoon mogelijks om 8 uur al aan de Uni is terwijl de les soms maar om10 uur begint..

Turaki

#3 , 01 sep 2015 11:50

Studeren aan de uni is niet hetzelfde als aan de middelbare school. Er zijn vele onderbroken dagen, dan men bvb 2 uur les heeft, dan 3 uur niets en dan nog een paar uren les.
Ook pendelstudenten zitten hier mee, en lossen dit op door naar de bib te gaan, of naar een andere locatie waar men zich kan bezig houden (studentenrestaurant, kot van medestudent, ...).

Reclame

Joeri_J

#4 , 01 sep 2015 13:00

Naar mijn mening is kot een 'luxe' in dit geval, gelet deze niet met wederzijds akkoord beslist is is de kost ook voor diegene die de beslissing gemaakt heeft.

Er zal wel een bijdrage in verhouding tot de normale kosten verschuldigd zijn. (oa bij thuis-school abonnement etc)

Zie het als kleding (op voorwaarde dat niet ieder het zijne voorziet, maar van toepassing op vanalles.)
- Ja er is kledij nodig, maar kledij van een merk is niet vereist zonder wederzijds akkoord.
bvb: Broek kost normaal €80, 1 ouder beslist toch van broek van €200 te kopen.
=> beide ouders betalen hun deel van wat normaal is: €40, de ene ouder die verhoging van luxe beslist heeft betaald het verschil.
=> ouder 1: €40, ouders 2: €40 + €120 => €160

duma

#5 , 01 sep 2015 13:02

Het is simpel: Als het als bijzondere kost omschreven staat in het EOT, moet er nog steeds onderling overleg zijn. Eenzijdig iets opdringen kan niét.
Hetgeen mava als argument gebruikt, telt niet. Er zijn voldoende studenten die niét op kot gaan omdat ofwel de ouders er de financiële middelen er niet voor hebben, de ouders een proefjaar willen vooraleer het kind op kot mag, de ouders (zoals TS) zelf voor vervoer kunnen zorgen, zelf niet op kot willen ... De lijst is eindeloos en is géén uitzondering.
Zoals Turaki aanhaalt: elke campus heeft een bibliotheek, er zijn computerklassen, ... De bezigheden zijn eindeloos.

Echter: u zegt dat de dochter met u mee kan rijden, maar waar verblijft ze? Ook bij vader week/week? Hoe moet hij zijn vervoer dan regelen?
Daar moet je ook rekening mee houden.

U stuurt een AS naar de vader waarin u meldt dat u kennis genomen heeft van het feit dat hij voor X, jullie dochter een kot heeft gehuurd te X. Dat hij dit op voorhand slechts eenmaal met u besproken heeft, dat u toen duidelijk te kennen heeft gegeven dat u dit niet ziet zitten, dat u werkt in X en dus in de week dat ze bij u is perfect in staat bent om haar kosteloos te vervoeren en dat op kot gaan dus zeker niet aan de orde is. Dat u dus ook niet zal bijdragen in deze kost, gezien er geen onderling overleg is geweest en dus alzeker geen consensus is.

Terug naar “Echtscheiding”