Ik heb iets gelijkaardigs voorgehad: parkeerplaats haaks op de rijweg waar ik achterwaarts wil inrijden, tijdens het maneuver in botsing gekomen met voertuig dat dezelfde parkeerplaats voorwaarts wil inrijden. Ook ik word 100% procent aansprakelijk gesteld omdat er sprake is van een situatie waarin twee voertuigen een maneuver uitvoeren, waarbij ik strikt genomen een voorrang van rechts heb genegeerd (ook al had ik er mij goed van vergewist dat ik veilig het maneuver kon inzetten). Tot zo ver de gelijkenis.
Wat in mijn geval bijzonder was, is dat de tegenpartij flink boven zijn theewater was (op de plaats van het ongeval vastgesteld door de politie) en dronken rijden lijkt mij toch ook een inbreuk op de verkeerswetgeving. De tegenpartij is (als recidivist) in een apart proces veroordeeld voor dat rijden onder invloed, maar voor het ongeval wordt met die dronkenschap blijkbaar geen rekening gehouden. Ik kan maar niet begrijpen dat hij in die dronken toestand niet minstens deels verantwoordelijk wordt geacht voor het ongeval. Ik ben er zeker van dat hij met zijn door alcohol vertroebelde blik de situatie voor hem gewoon niet goed kon inschatten (hij heeft verklaard dat hij er van uitging dat ik gewoon stilstond voor het rood licht enkele meter verder). Nu was het een ongeval met wat stomme blikschade, voor hetzelfde geld had hij een fietser omvergemaaid...
Enfin, voelt dus ook oneerlijk. Uit principe zou ik het tot een proces willen laten komen, zelf mijn zaak bepleiten voor de rechter, maar de advocaat van de rechtsbijstand schat mijn kansen op quasi nihil (owv die voorrang van rechts...). Terecht?