Verhuurder eist te veel extra geld op

Lizliz
Topic Starter

Verhuurder eist te veel extra geld op

#1 , 02 okt 2015 10:07

Beste ,

Ik zal mij even snel voorstellen .
Ik ben lizy en ben onlangs 21 geworden . Ik heb een jaar geleden de domste beslissing gemaakt om van thuis weg te gaan en om te gaan werken en een appartement te gaan huren . Ik dacht dat ik oud genoeg was maar bleek van niet. Dit is allemaal niet zo leuk verlopen en was ook niet graag alleen . Ik heb mijn huurcontract in november 2014 getekend en het zou starten vanaf januari 2015 . Alles was goed verlopen . Uiteindelijk bleek het allemaal minder leuk als verwacht .,. Ik kon de kosten niet meer aan zowel huur als de rest niet en kon mijn huur niet meer tijdig betalen .
Alles ging wat trager en werd wat later betaald maar uiteindelijk wel nog de maand zelf . Nu had in onlangs besloten om mijn huur op te zeggen want kon het allemaal niet meer aan en had besloten dat ik terug voor mijn graduaat wou gaan . Dus twee avonden in de week naar school .., mijn opzeg is van start gegaan in augustus .

Nu is het zo gegaan dat ik mijn huur van september pas 1 oktober betaald had omdat ik echt in geldnood zat . Dus de eerste keer dat het de maand zelf niet betaald is plus het is de voorlaatste keer dat ik huur moest betalen .
Ik kreeg bij deze vandaag een sms aan van mijn huurder dat hij door dit zijn advocaat ging aanschaffen en dat ik nu 6 maanden extra huur moest betalen plus de gerechtskosten . Ik had ze onlangs nog uitgelegd dat ik het wat krap had .
En geld vragen aan familie dat durf ik niet .

Kunnen ze dit eigenlijk opeisen ? Is dit een dreiging ? Ik weet het allemaal niet en het maakt me ongelofelijk bang en gestrest .

Zou ik aub wat raad mogen ? Wat moet in nu doen ?

Mvg lizy

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers

#2 , 02 okt 2015 10:16

Hij kan zomaar geen 6 maanden extra huur eisen... Behalve een rechter heeft niemand heeft het recht om u een straf op te leggen.
Wel kan hij naar de vrederechter gaan om de achterstallige huur te eisen, dan zijn de gerechtskosten wel voor u.

Maar om dit te doen voor 1 maand achterstand lijkt me toch wel sterk. En vooral omdat dit uw voorlaatste maand huur is. Als hij dit voor de rechtbank trekt zal hij eerder een bolwassing krijgen van de rechter...

Dus als ik het goed begrijp moet je in de maand oktober voor de laatste keer huur betalen... Doe dit dan ook, dan ben je van de huur af.

De huisbaas is gewoon bang dat hij z'n geld niet gaat krijgen en probeert u wat onder druk te zetten. Hij is hier blijkbaar in geslaagd ook. U hoeft niet bang te zijn, betaal uw huur, eis uw waarborg terug en daarmee is de zaak afgesloten.

tip, het is misschien makkelijker als u voorstelt aan uw huurbaas dat hij de laatste maand huur van uw waarborg aftrekt... Dan is alles meteen geregeld...

Lanox
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 okt 2015 10:22

Wat voor type huurcontract heeft u? Indien het van het korte type is (3 jaar of minder), staan er expliciet opzegmogelijkheden in en wat zijn die dan?

Reclame

mjers

#4 , 02 okt 2015 10:34

Nog vergeten te vermelden... Zoals lanox aangeeft best eens de opzegmogelijkheden bekijken in uw huurcontract... Maar ik neem aan dat de opzegging in onderling overleg gebeurd is?

sloeberken

#5 , 02 okt 2015 11:21

Als verhuurder de opzeg niet protesteert, is hij aanvaard door de verhuurder. Dit staat volledig los van de eventuele verbrekingsvergoeding, die verhuurder kan eisen. Het meest gangbare zal hier 3 maand huur zijn, of dit nu een huurcontract korte duur is of een 9 jarig.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Lanox

#6 , 02 okt 2015 11:29

Als verhuurder de opzeg niet protesteert, is hij aanvaard door de verhuurder. Dit staat volledig los van de eventuele verbrekingsvergoeding, die verhuurder kan eisen. Het meest gangbare zal hier 3 maand huur zijn, of dit nu een huurcontract korte duur is of een 9 jarig.
Als er opzegmodaliteiten in het contract staan, dan is er veel kans dat dit ook de verbrekingsvergoeding omschrijft. Dat 3 maand huur het meest gangbaar is, is irrelevant als je contract net tot de uitzonderingen behoort. Zonder feedback van de TS over haar contract wordt het hier een vrij nutteloze discussie.

Lizliz
Topic Starter

#7 , 02 okt 2015 15:27

Ik moest sowieso al bij het eindigen van mijn contract drie maanden bij betalen omdat de huur opgezegd is binnen het jaar ... Maar de huurbaas zelf eist daar bovenop nog eens 3 maanden extra bij als "schadevergoeding voor de onbetaalde maanden huur " maar het ding is juist dat alle maanden betaald zijn alleen dan die september die een maand later betaald is geweest . En dat maakt mij zorgen want dit kan toch niet zomaar ? Dit staat ook niet in het contract .

Ze zeggen dat ze daarvoor een advocaat gaan aanschaffen en dat ik hierbij ook de gerechtskosten moet betalen . Maar al mijn maanden huur zijn allemaal betaald

Turaki

#8 , 02 okt 2015 15:44

Laat maar doen. Indien u alle huur betaald heeft, zal de vrederechter hem een goede bolwassing geven, zijn eisen volledig verwerpen, en alle kosten aan hem doorschuiven.

Geen enkele rechter zal u veroordelen als u geen achterstal meer heeft, en die 3 maanden bijkomende schadevergoeding is niet wettelijk en zal u niet moeten betalen (zelfs niet als u nog achterstal zou hebben, en ook niet als deze wel in het contract zou staan).

Franciscus

#9 , 02 okt 2015 15:54

Wat voor contract hebt u:
Een contract van één jaar of een van max drie jaar ...dit noemt men de contracten van korte duur.
De andere contracten zijn van lange duur en worden meestal omschreven als 3-6-9 contracten.
Ook kan een contract geregistreerd zijn of niet --bij korte contracten heeft dat geen belang.

De schadevergoeding hangt af van de looptijd van het contract.

Huurschade is weer wat anders maar deze hangt vb af van het al of niet hebben van een plaatsbeschrijving bij aanvang van de huur.
Bij geen plaatsbeschrijving ( door beide partijen nagezien en getekend) is het wel 'iets moeilijker om schade te verhalen daar normale slijtage voor de verhuurder is.

Lees de brochure in onderstaande link maar eens - schema's vanaf dacht ik blz 60 opzeg op blz 61
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf

Huur komt steeds bij vrederechter
de verliezer kan inderdaad de RPV rechtsplegingsvergoeding van de andere partij moeten betalen.... maar kijk in de week of zondags maar eens naar 'De Rechtbank' zeer leerzaam.

KJ86

#10 , 02 okt 2015 18:27

Laat maar doen. Indien u alle huur betaald heeft, zal de vrederechter hem een goede bolwassing geven, zijn eisen volledig verwerpen, en alle kosten aan hem doorschuiven.

Geen enkele rechter zal u veroordelen als u geen achterstal meer heeft, en die 3 maanden bijkomende schadevergoeding is niet wettelijk en zal u niet moeten betalen (zelfs niet als u nog achterstal zou hebben, en ook niet als deze wel in het contract zou staan).
TS heeft zelf toegegeven dat ze de huur van september pas op 1 oktober betaald heeft. Het is TS dus die in fout is. We zijn vandaag 2 oktober, als TS de eerste betaald heeft, staat dat geld waarschijnlijk nog niet op de verhuurder zijn rekening. TS moet dus een mail sturen om te verduidelijken dat ze september en oktober gisteren betaald heeft. De eis die de verhuurder stelt, is immers op dit moment niet volledig ongegrond. Huur september, huur oktober, 3 maanden vergoeding voor contractbreuk en de gerechtskosten..., Enkel die 6de maand huur kan ik niet plaatsen.

Lizliz
Topic Starter

#11 , 02 okt 2015 18:52

Mijn moeder heeft mij zelfs uitgelegd dat dit niet mag pas als er 3 maanden huur achterstand is . En dat is bij mij wel niet hebt geval . Er is zelfs duidelijk gemaakt dat ik momenteel in krap bij kas zit zn telefonisch ook uitgelegd geweest dat ik mijn loon voor de huur pas rond de 12 de ontving . Mijn moeder zei dat dit vooral een dreiging is zodat de huur betaald zou worden .

Ik weet het niet natuurlijk dit is allemaal nieuw voor mij .

Lizliz
Topic Starter

#12 , 02 okt 2015 18:57

Wat voor contract hebt u:
Een contract van één jaar of een van max drie jaar ...dit noemt men de contracten van korte duur.
De andere contracten zijn van lange duur en worden meestal omschreven als 3-6-9 contracten.
Ook kan een contract geregistreerd zijn of niet --bij korte contracten heeft dat geen belang.

De schadevergoeding hangt af van de looptijd van het contract.

Huurschade is weer wat anders maar deze hangt vb af van het al of niet hebben van een plaatsbeschrijving bij aanvang van de huur.
Bij geen plaatsbeschrijving ( door beide partijen nagezien en getekend) is het wel 'iets moeilijker om schade te verhalen daar normale slijtage voor de verhuurder is.

Lees de brochure in onderstaande link maar eens - schema's vanaf dacht ik blz 60 opzeg op blz 61
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf

Huur komt steeds bij vrederechter
de verliezer kan inderdaad de RPV rechtsplegingsvergoeding van de andere partij moeten betalen.... maar kijk in de week of zondags maar eens naar 'De Rechtbank' zeer leerzaam.

Ik had een contract van korte duur 3 jaar bedoel ik

sloeberken

#13 , 02 okt 2015 19:35

Een contract korte duur is normaal niet opzegbaar, indien geen onderling akkoord bereikt word, zal de vrederechter moeten tussen beide komen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Lizliz
Topic Starter

#14 , 02 okt 2015 19:39

Een contract korte duur is normaal niet opzegbaar, indien geen onderling akkoord bereikt word, zal de vrederechter moeten tussen beide komen.
Mijn excuses sorry had een langdurig van 9 jaar . Kon ten alle tijden opzeggen

Turaki

#15 , 02 okt 2015 22:33

Mijn moeder heeft mij zelfs uitgelegd dat dit niet mag pas als er 3 maanden huur achterstand is .
Bullshit. Na 1 maand huurachterstand kan de verhuurder al naar de vrederechter trekken. Niet dat dit veel zal uithalen, vrederechters menen vaak dat 1 maand wat snel is om stappen te ondernemen, maar die regel van 3 maanden is verzonnen.

Terug naar “Huren”