Inkopen of trouwen?

Tienemientje
Topic Starter

Inkopen of trouwen?

#1 , 06 okt 2015 08:42

Situatie: Mijn vriend en ik hebben beiden een eigen huis. Hij heeft het financieel moeilijk om de afbetalingen na zijn breuk alleen te betalen.
Vraag: Wat zijn de mogelijkheden (+ kostprijs)? Wat is het meest aangeraden?
Kan ik de helft van de woning overkopen? Dan moet ik waarschijnlijk registratierechten betalen op die helft? Kan ik hiervoor dan ook een woninglening aangaan?
Wat als we zouden trouwen? Moeten er dan ook registratierechten betaald worden? Is het mogelijk om zijn huis in gemeenschap te nemen (word ik dan mede-eigenaar zoals bij het inkopen of hangen hier andere rechten/plichten aan vast?) MAAR mijn huis en spaargeld niet mee in gemeenschap te nemen? Kan zoiets beschreven worden? Kan ik in dit geval nog een (beperkte) woninglening aangaan?
Alvast bedankt voor de hulp.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 06 okt 2015 11:59

Trouwen en het huis in de gemeenschap brengen , maar ook de lening. Tevens afspreken dat de woning terug naar hem gaat bij eventueel beëindigen van de relatie. Kostprijs : 25 € registratie plus ereloon notaris.
Bespreek uw concrete situatie met uw notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sirkii

#3 , 06 okt 2015 22:39

Pragmatisch: als jullie gaan samenwonen komt 1 van de huizen beschikbaar voor verhuur. Je zou kunnen afspreken dat de helft van de huur (min kosten en belastingen) naar de partner gaat zodat je elk uw eigen huis houdt doch de afbetalingslast van je vriend wat draaglijker wordt.

Dit kan mi onder het wettelijk stelsel omdat dit scheiding van goederen is met gemeenschap van aanwinsten. De huur van huis 1 komt in de gemeenschap en je gaat onderling akkoord om de lening van huis 2 samen in te korten. Als de maandelijkse leningskost veel hoger is dan de huurinkomst overweeg je ws beter een huwelijkskontrakt.

De beide huizen in de gemeenschap brengen is een oplossing als elkeen min of meer dezelfde actuele waarde inbrengt (dus verkoopwaarde huis minus uitstaand geleend kapitaal). Met "notariskosten" erbij ben je per huis hiervoor een kleine duizend euro armer)

Bereid een dossiertje voor en maak een afspraak met bv de notaris die je aankoopakte verleden heeft.

Reclame

Tienemientje
Topic Starter

#4 , 07 okt 2015 08:37

Dank je wel voor de reacties. Ik zal inderdaad eens een afspraak maken met de notaris om alles te overlopen.

Terug naar “Kopen”