Voordeel alle aard - wagen niet op de belgische markt

majo
Topic Starter

Voordeel alle aard - wagen niet op de belgische markt

#1 , 25 okt 2015 17:12

Via financien.belgium.be kom ik volgende tegen:

"Voor de volgende voertuigen kunnen wij geen voordeel van alle aard berekenen, vermits deze voertuigen niet opgenomen zijn in de databank:

- voertuigen die voor de eerste maal als nieuw ingeschreven werden voor 2002
- voertuigen die niet op de Belgische markt te koop worden aangeboden"

Dat laatste interesseert me. Hoe gebeurt de berekening dan wanneer je wenst te rijden met een geimporteerde (lichte vracht) uit de US?

Je hoort/leest hier zoveel verschillende zaken over!!!

Bedankt,
Mario

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin

#2 , 25 okt 2015 18:05

U dient het voordeel te berekenen conform de modaliteiten van Artikel 36 § 2 WIB92

Zie http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted

majo
Topic Starter

#3 , 25 okt 2015 20:17

Bedankt voor de info!! Wanneer de co2 uitstoot niet gekend is, wordt er aangenomen dat deze 205g/km uitstoot in geval van benzine.

Wanneer het om een nieuwe wagen gaat die hier geimporteerd wordt, zie je wel dat de co2 uitstoot van de wagen gekend is. Uiteraard, van zowat elke wagen is deze gekend.

Koop je nu een wagen uit de US die aldaar gekend is een uitstoot te hebben van grofweg 350g, wordt dan 350g aangenomen of de 205g/km?

Bedankt!!

Reclame

Fortuin

#4 , 25 okt 2015 21:05

Dat weet ik niet. Ik veronderstel dat er mogelijk verschillen kunnen zijn tussen de normen, waardoor dit kan afwijken.

Eigenlijk moet je opzoeken of de berekeningswijze van de CO2 uitstoot gelijk is in de US en BE. Dit zou je kunnen doen door bv. op de US en BE site te kijken van Audi/BMW/Mercedes, en te kijken of de uitstoten gelijk zijn van bepaalde modellen. Indien er verschillen opzitten dan zou ik een excel lijstje maken van bv. 3-4 wagens van elk van bovenstaande merken, en een soort van verschilscoëfficiënt proberen te bepalen. Mogelijk ligt bv. de US versie altijd (gemiddeld) 1,25x hoger.

Deze coëfficiënt kan je dan gebruiken om het BE equivalent van deze US waarde te berekenen. Als je 10-15 modellen neemt gaat de fiscus daar geen probleem van maken schat ik.

Edit: Nog even de wettekst nagelezen. 205g/km lijkt een soort van forfaitaire waarde te zijn die je mag gebruiken. Een auto van 350g zou dus inderdaad 205g moeten zijn (tot wanneer ze de wagen in het register opnemen, althans). Persoonlijk zou ik alsnog bovenstaande manier hanteren indien het goedkoper uitkomt dan 205g, en anders het forfait.

majo
Topic Starter

#5 , 25 okt 2015 21:18

Bedankt, ga het eens nakijken!!!!

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#6 , 08 nov 2015 12:21

Begin eens met na te kijken of die wagen überhaupt zal kunnen worden in het verkeer gebracht in België, ik heb al fiscale optimaliseerders in de dop zien passeren die dat kleine detail over het hoofd gezien hadden..... Het is niet goedkoop om dat op te lossen, áls het al op te lossen is.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”