verkopen van ouderlijk huis, moeder met dementie

anouckjevdh
Topic Starter

verkopen van ouderlijk huis, moeder met dementie

#1 , 28 okt 2015 13:16

Beste mensen,

mijn moeder is dement en woont nu in een verzorgingstehuis.
Ze weet niet eens meer hoe haar eigen naam is en kan al zeker geen handtekening meer zetten.
Ik verzorg elke week de tuin van ons ouderlijk huis en laat regelmatig de chauffage eens branden.
nu is dit wel een hele opgave omdat ikzelf in wallonie woon en mijn moeder in het rusthuis in laakdal verblijft, waar ook mijn ouderlijk huis staat.
ik wil het huis graag verkopen zodat we hier geen last meer mee hebben maar dit kan niet zonder dat ik bewindvoerder van haar wordt, wat veel problemen met zich meebrengt daar ik maar enig kind ben. wel heb ik al een koppeltje aan de deur gehad dat erg veel interesse had, we kwamen zelfs al een vraagprijs overeen, nu vraag ik me af wat ik hiermee moet doen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Joeri_J

#2 , 28 okt 2015 13:33

Waarom zou dit veel problemen met zich meebrengen?
Gelet u enig kind bent zal u zeker de bewindsvoering mogen uitvoeren.
Dus waarom het problemen zou geven omdat u enig kind bent???

U gaat naar de vrederechter van de woonplaats van u moeder,
vraagt daar procedure/documenten...
U zal een doktersattest nodig hebben,
Overzicht opmaken van alle bezittingen etc...

Er is wel een jaarlijkse administratieve verplichting, maar dit is rechtlijnig in te vullen,
je kan meestal hulp vragen in ofwel het rusthuis, administratief centrum, ... (kinderen van andere uit het rusthuis,..)

Er is geen enkele manier dat uzelf de verkoop in eigen persoon wettelijk in orde kan verkopen.

Dit doorvoeren zou u wel problemen kunnen geven, aangezien je spreekt dat er al een vraagprijs overeengekomen is moet u zeker zijn dat u al niet iets verkocht hebt of verkoopt wat niet van u is.
Gelet dit anders zou terug kunnen schieten als de verkoop zou afslaan en er schadevergoeding geëist zal worden.

Dus vraag bewindsvoering aan, zorg dat het correct geregeld is...

anouckjevdh
Topic Starter

#3 , 29 okt 2015 00:49

ik stel mij de vraag of het beter is het huis bij te houden, aangezien ik toch enig kind ben en het sowieso erf naderhand,
maar dan moet ik het blijven onderhouden of het verkrot met de loop der jaren.

ofwel toch de bewindvoering aanvragen maar dan al deze taken opmij nemen ?

wat wordt er van mij concreet verwacht als bewindvoerder,
en is het dan zeker dat het huis verkocht mag worden?

ik vraag mij ook af kan ik kiezen aan wie ik het huis verkoop of moet dit via openbare verkoop?
ik heb momenteel contact met een jong en erg sympathiek koppeltje dat van ver ook nog eens familie bleek te zijn, we hebben mondeling wel eens gepolst of we een vraagprijs overeenkomen maar hiervan staat niets op papier hoor.

wat als er geen bewindvoerder wordt aangesteld? wie regelt dan alle zaken af?

pfe zoveel vragen..

Reclame

Joeri_J

#4 , 29 okt 2015 08:50

Ik snap dat zulke situatie veel vragen teweeg brengt,

Als er geen bewindvoerder aangesteld word, word er in de grijze zone gehandeld.
U zal waarschijnlijk een volmacht hebben die u gekregen heeft toen ze nog bij besef was...

U handelt in goeder trouw de rekeningen af,
gelukkig zijn er in deze situatie geen 'jaloerse' broers of zussen die kunnen beweren dat u dit geld in uw zakken steekt.

U kan als bewindsvoerder ook de woning laten verhuren,
zodat de woning bewoond is,
het dagdagelijkse onderhoud is ten laste van de huurder,
en je erft dan idd deze woning...
(anders erf je het overgebleven financiële van de verkoop...)

Als u de woning verkoopt moet u hiervoor toestemming vragen aan de vrederechter.
Best zorgt u ervoor dat u het bod (nog niet geaanvaard of ondertekend door u! ) van de kandidaat kopers bijvoegt
Als eveneens schattingsverslag van toch 2 onafhankelijke immo's waar zowel de schatting bij gedwongen verkoop opstaat als geschatte waarde.

Uw acties mogen er nooit voor zorgen dat u uw moeder benadeeld,
of ervoor zorgt dat ze uiteindelijk financieel er onder lijdt.

Maw de woning spot goedkoop verkopen zou dus niet mogen...

Persoonlijke ervaring leert me dat ze op het vredegerecht, afhankelijk bij wie je komt, graag verder helpen,
eveneens in't sociaal huis word er veel informatie gegeven...

Dus ga je zeker bevragen,
de bewindsvoering is iets wat je best sowieso nodig hebt om officieel gezien alles te kunnen regelen.

Of je uiteindelijk verkoopt, verhuurd, of herstel werken wil laten doen aan de woning...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”