bestekkosten garage

piepke952
Topic Starter

bestekkosten garage

#1 , 28 okt 2015 20:30

beste,
Enkele weken geleden is mijn wagen achteraan aangereden door een ander voertuig (dus ik was in mijn recht) ik heb hiervan de verzekering op de hoogte gebracht waarna er een expert komen kijken is in de garage waar ik mijn wagen gekocht heb en waar ik ook op onderhoud ga.
Aangezien het enkel wat lichte krassen op de achterbumper waren hebben wij besloten om de wagen niet te laten herstellen, wij hebben van de verzekering het bedrag van 260 euro ontvangen voor de schade. Nu kreeg ik van de garage telefoon als ik de wagen niet laat herstellen ze mij een factuur van 80 euro gaan sturen voor de bestekkosten.
Nu is mijn vraag of ik dit moet betalen want ik ben op voorhand niet op de hoogte gebracht van deze bestekkosten en ik heb ook niets ondertekend.
Of vallen deze kosten ten laste van mijn verzekeraar,
Alvast bedankt voor jullie reactie
mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo

#2 , 29 okt 2015 08:52

Indien geen weet van bestekkosten kunnen deze niet aangerekend worden.
Let wel goed op dat u nergens de verkoopsvoorwaarden over het hoofd hebt gezien.
Mogelijks staan die op de achterkant van het bestek.

een beetje slim garagist zal die wel laten vallen. Ofwel is hij u als klant kwijt

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 okt 2015 09:10

Mogelijks hangt er ergens in de garage een bord met daar op dat de bestekkosten aangerekend worden bij niet herstelling.

Reclame

Lanox

#4 , 29 okt 2015 10:28

Mogelijks hangt er ergens in de garage een bord met daar op dat de bestekkosten aangerekend worden bij niet herstelling.
Ik vermoed dat er weinig garages zijn waar dit op die manier geafficheerd zou worden. Waarschijnlijker is het dat men de prijs van een bestek uithangt en informeel aan de klant laat weten dat deze kosten vervallen bij een effectieve reparatie.

piepke952
Topic Starter

#5 , 29 okt 2015 21:27

Bedankt voor jullie reactie. ik zelf heb nooit het bestek van de garage ontvangen, ze hebben het bestek rechtstreeks naar de verzekering gestuurd en de verzekering heeft het bedrag voor de eventuele herstelling (260 euro) op onze rekening gestort, waarvan de garage nu 80 euro bestekkosten aan ons aanrekent. ik heb zelf nooit iets ondertekend bij garage. Het gaat bij mij vooral om het principe, ik begrijp dat ze voor het opmaken van het bestek er ook hun tijd moeten insteken maar hiervoor 80 euro aanrekenen is naar mijn mening toch wat overdreven. Moest het een factuur van 25 euro zijn dan zou ik er totaal geen probleem met hebben maar op deze mannier zal ik voor onderhoud en herstellingen aan mijn wagen wel naar een andere garage gaan.
Dus aangezien ik totaal niet op de hoogte was van eventuele bestekkosten en ook geen bord in de garage zien uithangen heb ga ik er van uit dat ik deze 80 euro bestekkosten niet moet betalen. Klopt dit? En welke stappen onderga ik best voor het protesteren van deze factuur?
alvast bedankt

Meeboo

#6 , 30 okt 2015 07:49

factuur protesteren doe je schriftelijk

je verwijst naar de factuur en schrijft dat je nooit op de hoogte bent gebracht van de algemene voorwaarden en dat het aan de leverancier is om het tegendeel te bewijzen. Zolang er geen bewijs is betaalt u niet.

ik zou ook vermelden dat u in de toekomst graag klant wil blijven en dat u bij dispuut een andere garage gaat zoeken

sloeberken

#7 , 30 okt 2015 08:41

In veel garages moet je 50€ betalen voor bestek maar die kosten vervallen als je de herstelling dar laat doen. Dat is om dat er alle dagen 10 van die mensen staan zagen achter een bestek waarna je ze nooit meer terugziet.
Waarom een bestek meestal is er sowieso expertise, en die houden geen rekening met een bestek.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie

#8 , 30 okt 2015 09:23

Je bent ook nooit verplicht de expert naar je garage te laten komen, en als hij naar daar komt is het toch maar normaal dat men kosten rekent, over het bedrag discuteer ik niet, er zijn mensen die werken aan 12€ per uur en er zijn er die meer dan 50€ per uur verdienen. !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken

#9 , 30 okt 2015 09:34

Maar hier is het 250€ per uur. Hangt ook af of je trouwe klant bent of niet.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

chantika

#10 , 30 okt 2015 14:22

En de kostprijs van bestek opmaken zit ook inbegrepen in die €260.

piepke952
Topic Starter

#11 , 30 okt 2015 20:03

ik was zelf aanwezig als de expert in de garage komen kijken is naar onze wagen, de expert heeft 5 min werk gehad. De garagist zelf heeft zelf geen foto's genomen, het enige wat hij gedaan heeft is de offerte voor het herspuiten van de bumper doorgestuurd naar de expert. we kregen van de expert maar de helft van de kosten omdat er aan de zijkant van de bumper al een kras was wat niet met het ongeval te maken had, ik heb daar trouwens niet moeilijk over gedaan want de kras aan de zijkant had inderdaad niets met het ongeval te maken. Dat wil dus ook zeggen als we de bumper laten herspuiten dat ik de helft van de kostprijs voor het herspuiten van de bumper zelf zou moeten betalen omdat er al een kras aanwezig was voor het ongeval. Volgens de expert wordt schade op schade nooit vergoed.
En ik ben trouwe klant in deze garage, we hebben de wagen er nieuw aangekocht en gaan er steeds op onderhoud.

Terug naar “Verkeersongevallen”