Ik heb volgende vraag :
Indien ik als particulier huur van een patrimoniumvennootschap als verhuurder, bestaat dan de kans dat deze vennootschap het pand nog verkoopt terwijl ik het huur ?
Ik heb namelijk ergens gelezen dat een patrimoniumvennootschap verhuurde appartementen uiteraard niet verkoopt.
Het waarom van die 'uiteraard' is me onduidelijk.
Alvast bedankt voor de antwoorden.
Het feit of een natuurlijk persoon of een vennootschap in bezit is van een pand, dat maakt eigenlijk niets uit. Beiden kunnen verkopen indien ze dit wensen.
Dit gezegd zijnde kan het fiscale kostenplaatje binnen een vennootschap (wanneer het appartement geheel afgeschreven is) substantieel hoger liggen dan wanneer je verkoopt als een particulier. Het voordeel is natuurlijk dat het pand destijds waarschijnlijk verworven is kunnen worden met bruto ipv. netto gelden.
Bij een afgeschreven appartement in een patrimoniumvennootschap moet je rekenen op verlies van ~50% bij verkoop (33,99% VB, + 25% RV op de overige 66%), tenzij de zaakvoerder zou kiezen de gelden te herinvesteren in nieuwe panden onder het stelsel van de gespreide taxatie van meerwaarden.