Een vonnis uitvoeren?

Eveline K
Topic Starter

Een vonnis uitvoeren?

#1 , 14 nov 2015 21:39

Beste,

In het kader van een huurgeschil heeft de rechtbank een vonnis uitgesproken in mijn voordeel.
Zaak was: huurders betaalden geen huurgeld meer, opzeg niet correct, woningschade, etc.
Financieel hebben de huurders het niet makkelijk en zijn ondertussen uit elkaar en wonen niet meer in ons pand.
Echter er dient nog een vergoeding betaald te worden van > € 5000, ten gevolge van het vonnis (veroordeling bij verstek).
1 van beide huurders was kort voor het vonnis met maandelijkse betalingen begonnen (€ 50), maar sinds kort is dit gestopt. Met andere woorden ik vrees er een beetje voor dat we ooit ons geld gaan zien.

Hoe kunnen we er voor zorgen, dat op het moment er gelden zijn, wij ons deel gaan krijgen?
Moet ik het vonnis 'uitvoerbaar' laten verklaren? Hoe doe ik dat? Wat betekend dit?

Kan iemand me verder helpen?

Alvast bedankt,
Eveline

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika

#2 , 15 nov 2015 00:03

U bent bij verstek veroordeeld
U bent bij verstek veroordeeld wanneer u niet bent verschenen voor de rechter zodat
de tegenpartij automatisch gelijk kreeg. In dat geval kunt u verzet aantekenen. De
zaak zal dan door dezelfde vrederechter grondig worden onderzocht. Hij zal dan wel
rekening houden met uw argumenten.
Verzet aantekenen doet u bij een gerechtsdeurwaarder of een advocaat. Het verzet
moet binnen de maand na de betekening van het vonnis door een
gerechtsdeurwaarder aangetekend zijn.

Bron http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 203421.pdf

Na het vonnis
U bent veroordeeld
Als u veroordeeld bent, doet u er goed aan het vonnis zo snel mogelijk vrijwillig na te
leven of als u niet akkoord gaat eventueel beroep aan te tekenen.
Als u moet betalen, doe dit dan onmiddellijk aan (de advocaat van) de tegenpartij.
Als u iets moet doen, doe dit dan en meld ook aan de tegenpartij dat u dat gedaan hebt.
Vergeet niet dat u ook de intresten en de proceskosten (dagvaarding en de
rechtsplegingsvergoeding als de eiser een advocaat had) zult moeten betalen. U zult
normaal gezien van de advocaat van de tegenpartij nog een afrekening krijgen van
de te betalen bedragen. Controleer dat bedrag en betaal zo snel mogelijk.
Als u niet snel reageert, zal een gerechtsdeurwaarder het vonnis betekenen (d.w.z. het
vonnis officieel aan u meedelen op uw woonplaats.) Nadien zal hij eventueel beslag
leggen op uw goederen of op uw loon. Dat alles betekent natuurlijk extra kosten.

Er is ook een gezegde een kei kan je niet stropen. (Dit staat niet in die link)

Dus eerst laten betekenen
Na een maand indien geen verzet aantekende beslag op de goederen of het loon van de persoon die je denkt er best tegen kan laten leggen. .

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 nov 2015 00:20

En mochten ze in collectieve gaan zorgen dat uw vonnis daar ook bijstaat.

Reclame

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#4 , 15 nov 2015 05:57

U gaat naar de griffie en haalt daar de expeditie van het vonnis. Verlies dat document niet of u mag een aparte procedure starten om het opnieuw te bekomen. Het is beleefd om eerst een afrekening te maken en die per post aan de tegenpartij te bezorgen ipv direct naar een deurwaarder te gaan maar in uw geval kan u dit wel overslaan denk ik. Laat het vonnis betekenen aan de tegenpartij (beiden), door een deurwaarder, ik veronderstel dat ze solidair verbonden waren in het contract en solidair veroordeeld werden?

Normaliter zal u na de betekening een maand moeten wachten vooraleer uitvoeringsmaatregelen kunnen genomen worden maar uw deurwaarder houdt dat in de gaten.

Probeer hun situatie in te schatten, te zien hoeveel geld er is en of iemand werkt. Een schuldenaar die werkt=meestal zal u uw geld wel te zien krijgen. De deurwaarder kan derdenslag leggen dan (op het loon of, zeer effectief, op eventuele belastingteruggaven). Anders evt hun inboedel laten opschrijven maar denk goed na vooraleer u dit doet want het levert zelden veel op en is duur.

Werkt dat alles niet: the long game. Wachten, verjaring van de schuld periodiek stuiten door een betalingsuitnodiging, schuldenaars in de gaten houden. Er kan veel gebeuren: een erfenis, ze vinden een job, winnen met de lotto, gaan samenwonen met iemand die onvoorzichtig is en die geld of een goed ingerichte woning heeft. En tracken of ze in CSR gaan, als dat het geval is, ervoor zorgen dat u tijdig uw vordering indient.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Huren”