Hoe mij als juridisch adviseur in België vestigen?

Wilhelm
Topic Starter

Hoe mij als juridisch adviseur in België vestigen?

#1 , 19 nov 2015 22:49

Hallo!

Ik woon momenteel in het buitenland en ben van plan om binnenkort naar België te verhuizen. Regelmatig lever ik via mijn buitenlands bedrijf juridisch advies met betrekking tot het Nederlandse administratieve recht, als onderdeel waarvan ik regelmatig bij verschillende Nederlandse rechtbanken voor burgers optreed.

Het is mijn bedoeling om uitsluitend voor in Nederland woonachtige klanten te werken en in België geen klantenbestand op te bouwen. Nu vraag ik mij af welke consequenties een verhuizing naar België zou hebben en wat de beste juridische entiteit zou zijn:

Advocatenwetgeving:
Ik ben geen advocaat, slechts juridisch adviseur: Mag men in België überhaupt juridische advieswerkzaamheden aanbieden zonder advocaat te zijn?

Ondernemingsvorm:
Is het verstandig om het buitenlands bedrijf bij de KBO in te schrijven of om een Belgisch bedrijf op te richten?
Of het buitenlands bedrijf in België helemaal niet inschrijven en enkel een Belgische belastingaangifte voor dat bedrijf indienen?

Privacy:
Hoe zit het met de privacywetgeving? Dien ik mij bij de CBPL in te schrijven?

Heb ik iets vergeten?

Bij voorbaat dank!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Weo
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 nov 2015 10:56

Dag Wilhelm,

Zolang je je geen advocaat noemt, zie ik geen probleem. Je mag gerust als zelfstandige juridisch advies geven. Je zal uiteraard wel niet als vertegenwoordiger van een bepaalde partij kunnen pleiten voor de rechtbank. Het 'pleitmonopolie' is voorbehouden voor advocaten.