Indien uw vriend zo'n document zelf heeft geschreven , datum en handtekening daarop heeft geplaatst waarin hij zegt dat u het vruchtgebruik krijgt van de woning na zijn overlijden, is dat voldoende. Dat is een geldig papier. U kan dus zelf levenslang blijven wonen, in dit geval.
Beter was evenwel dat jullie, als dat kan, op uw gemeentehuis een verklaring tekenen van wettelijk samenwonen. Dan is zo'n vruchtgebruik idd automatisch.
Het vruchtgebruik is voor u, en gaat niet over naar uw kinderen. Die erven niet en niets van uw vriend.
Een vraag: ik veronderstel dat dat document dan een handgeschreven testament is. OK. Maar als de erfenis openvalt dan veronderstel ik dat dat vruchtgebruik moet worden gewaardeerd, hoe kan anders worden getoetst of niet meer wordt toegekend aan de erfgenamen dan het niet-reservataire deel? Bij 3 kinderen is dat reservataire deel toch gelijk aan 75%? Als dat vruchtgebruik dan wordt gewaardeerd en de verkrijger is tussen de 30 en 40 (en veronderstellend dat de woning het leeuwendeel van de erfenis uitmaakt), heeft men dan niet een deel van het reservataire deel weggeschonken gelet op deze table:
https://www.notaris.be/erven-schenken/s ... chtgebruik
Het is een vraag, geen stelling van me, daarvoor ken ik er te weinig van.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.