Wat is de datum van opzegging huur

simonjo
Topic Starter

Wat is de datum van opzegging huur

#1 , 26 nov 2015 00:03

Bij opzeg van een huurcontract gaat de opzegperiode in vanaf de maand volgend op de opzeg.

Ik nam altijd aan dat de datumstempel op de aangetekende opzegbrief telde, maar blijkbaar staat op de website van Wonen Vlaanderen het volgende:

"De opzegtermijn begint op de eerste dag van de maand die volgt op de datum van ontvangst van de opzegbrief"

Stel ik stuur morgen een AS naar de verhuurder, die komt vrijdag of maandag (de 30ste) toe, maar de verhuurder geeft niet thuis of is op verlof en laat de AS liggen bij de post tot na 30 november... dan heeft de huurder een extra maand opzeg aan de broek !?

Of hoe moet ik dat nu zien?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon

#2 , 26 nov 2015 07:22

En in de huurwet staat het volgende:

Art. 3, §9
In alle gevallen waarin een opzegging te allen tijde kan worden gedaan, neemt de opzeggingstermijn een aanvang de eerste dag van de maand die volgt op de maand tijdens welke de opzegging wordt gedaan

Wat Wonen Vlaanderen zou schrijven (ik heb niet gecontroleerd) is onzin, het zou er immers op neerkomen dat indien de verhuurder nooit het A/S afhaalt, de termijn nooit begint te lopen. Ik zie me nog niet een opzeg betekenen via de deurwaarder, dat zou wel een heel dure grap worden.... Zorg wel dat u een bewijs heeft dat er tijdig werd opgezegd (aangetekend of aangetekend met ontvangstbewijs) en hou dit bij.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

sloeberken

#3 , 26 nov 2015 09:12

Artikel 53 bis van het gerechtelijk wetboek bepaalt: "ten aanzien van de geadresseerde, en tenzij de wet anders bepaald, worden de termijnen die beginnen te lopen vanaf een kennisgeving berekend vanaf:

1° wanneer de kennisgeving is gebeurd bij gerechtsbrief of bij een per post aangetekende brief met ontvangstbewijs, de eerste dag die volgt op deze waarop de brief aangeboden is geworden aan de woonplaats van de geadresseerde of, in voorkomend geval, aan zijn verblijfplaats of gekozen woonplaats.

2° wanneer de kennisgeving is gebeurd bij aangetekende brief of bij gewone brief, de derde dag die volgt op deze waarop de brief aan de postdiensten overhandigd is geworden, tenzij de geadresseerde het tegendeel bewijst.

http://www.elfri.be/wanneer-wordt-u-gea ... -schrijven
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

duma

#4 , 26 nov 2015 09:43

En in gewone mensentaal betekent dat: De dag dat de postbode voor de eerste keer aanbelt met die aangetekend brief, is de dag die telt en die dag moet dus nog in november vallen. Als de verhuurder dan niet thuis is om die te ontvangen, heeft dat voor u geen gevolgen.

Xenophon

#5 , 26 nov 2015 10:32

Dit is een interessant punt waar ik eerlijk gezegd nog niet over nagedacht had (eenvoudigweg wegens nog nooit van toepassing). Noteer dat de huurwet zegt 'de eerste dag van de maand die volgt op die tijdens dewelke de opzegging wordt gedaan'. Het 'doen van de opzegging' was (in mijn gedachten) een éénzijdige handeling die uitgaat -hier- van de huurder.

Art 53 bis GerW zegt ook 'behalve indien de wet anders bepaalt'.

Dus ik vraag me af wat hier van toepassing is en hoe de rechtspraak het ziet.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

sloeberken

#6 , 26 nov 2015 10:36

Wie beweert een opzeg te laat ontvangen te hebben, zal het bewijs ervan moeten leveren.
Tevens is het aangeraden u opzeg minimum 3 werkdagen voor eind der maand te versturen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”