Notaris perikelen

Phantom
Topic Starter

Notaris perikelen

#1 , 29 nov 2015 12:17

Beste,

Na het overlijden van mijn moeder stelde één van mijn broers zijn notaris voor. Hetgeen we hebben aanvaard.
Achteraf blijkt dat die notaris ook werkt voor twee andere broers, die in onenigheid liggen met de rest van de familie. De bewuste notaris stelde de oprichtingsakte op van een immo bedrijf voor die twee andere broers. Die willen - via het immobedrijf - het ouderlijk huis kopen.
Vraag: Had de notaris dit niet moeten melden toen wij hem aanstelden? Indien hij dit had gedaan dan zouden we zeker een andere notaris hebben aangesteld want ik vermoed dat dit conflicten zou kunnen teweegbrengen.

Na de dood van mijn moeder waren er nog kosten die buiten de tijdspanne vielen om te laten betalen door de bank.
De facturen van die leveranciers werden aan de notaris bezorgd, om later te betalen - eens de liquiditeiten werden vrijgemaakt door de bank - en daarna in mindering te brengen van de erfenis. Ondertussen kreeg ik bericht van de leveranciers dat hun facturen nog niet waren betaald, maar ik legde hen de situatie uit, en ze aanvaardden de vertraging.
De bank gaf uiteindelijk de liquiditeiten vrij en die werden gestort op de derdenrekening van de notaris twee maand geleden Dus ik dacht dat de leveranciers, waarvan de notaris de facturen had, zouden worden betaald. Er zijn zeker genoeg liquiditeiten voorhanden heeft de bank mij verzekerd. Meer dan 100.000 euro.
Twee maand zijn voorbijgegaan. Een factuur is betaald. De andere leveranciers bellen mij nog steeds om mij te melden dat ze nog niet werden betaald. Daarom vroeg ik aan de notaris of ik een overzicht kon krijgen, met betaaldata, van de facturen die zijn vereffend, om na te gaan of de leveranciers al dan niet gelijk hebben.
Mijn vraag werd niet geweigerd, maar uitgesteld en uitgesteld.
Eerst antwoordde de notaris niet op mijn mail.
Daarna zegt hij dat 'dit dossier' nu even moet rusten....? Hij zou hier in december op terug komen.
Ik drong nogmaals aan en uiteindelijk antwoordt hij: 'Welke facturen?' Alsof hij niet weet waarover het gaat.
Een factuur heb ik per mail naar hem gestuurd maanden geleden, mijn zus en broer hebben hem verscheidene andere facturen bezorgd.
Vraag: gezien de gelden die op de derden rekening van de notaris staan voortkomen uit de liquiditeiten van mijn overleden moeder, en dus toebehoren aan de erfgenamen - waarvan ik er een ben - is de notaris niet verplicht om dergelijk overzicht van betalingen te verstrekken, zonder uitstel?

Er zijn nog een paar zaken, waardoor we het vertrouwen in deze notaris totaal zijn verloren. Het ouderlijk huis moet nog worden verkocht en ik denk niet dat deze notaris de aangewezen persoon is om hier mee verder te gaan, gezien ook het feit dat hij tevens de notaris is van de twee andere broers.
Vraag: mag of kan ik nu nog een andere notaris kiezen?

Graag jullie suggesties, meningen.

Met dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 nov 2015 12:20

U mag steeds een eigen notaris aanstellen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”