Huis kopen en grond verkavelen

NickSuy
Topic Starter

Huis kopen en grond verkavelen

#1 , 14 dec 2015 14:47

Hallo allemaal,

Mijn broer en ik willen graag samen een huis kopen en de grond daarna verkavelen. Mijn broer zou dan het bestaande huis renoveren en ikzelf zou een nieuwe woning tegen het bestaande huis bouwen. Ernaast komt een gemeenschappelijke oprit.

Er blijken echter nogal wat problemen te zijn. Vooreerst blijkt het niet mogelijk een stuk grond te verkavelen indien hier reeds een huis op staat. Klopt dit? Of zijn er andere redenen dat deze grond blijkbaar niet verkaveld mag worden?

De gemeente wilt ook geen verkavelingsvergunning geven omdat zij dan niet de garantie heeft dat beide huizen in dezelfde stijl worden opgetrokken (aangezien er dan ook twee verschillende bouwvergunningen worden uitgeschreven). Het is blijkbaar ook niet mogelijk om deze voorwaarde op de één of andere manier wél in de bouwvergunning te zetten.

Onze tweede (duurdere) optie is om de grond samen aan te kopen en erna uit onverdeeldheid te treden. Er kan dan wél met één bouwvergunning gewerkt worden. Hierover heb ik ook enkele vragen.

Maakt het uit wanneer we uit onverdeeldheid treden, m.a.w. kunnen we dit doen wanneer we nog maar net begonnen zijn met bouwen/renoveren, of moeten we wachten tot de huizen klaar zijn?
Kan mijn broer nog gebruikmaken van 6% btw (en ik dan 21%), of wordt dit moeilijk wanneer we slechts één bouwvergunning hebben voor beide huizen?

Veel vragen zoals jullie zien...
Alvast bedankt voor de reacties.

Nick Suykerbuyk

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Terug naar “Kopen”