Eerste verhoor verdovende middelen.

bibaloa
Topic Starter

Eerste verhoor verdovende middelen.

#1 , 03 jan 2016 22:22

hallo,

paar dagen geleden kreeg ik een uitnodiging tot een (eerste) verhoor waar volgende feiten mij ten laste kunnen gelegd worden
"bezit verdovende middelen / getuige handel in verdovende middelen"

Nu zal er wss wel een dealer opgepakt zijn die mijn nummer en smsen had.
Ik ben wel vrij, terecht natuurlijk, ongerust hierover.
Wat kunnen de gevolgen zijn voor mij? ik ben nooit opgepakt geweest, of op heterdaad betrapt geweest met verdovende middelen.
Is gsm-verkeer genoeg bewijs voor iets ernstig?

Wat doe ik het beste tijdens het verhoor? alles bekennen of mijn zwijgrecht gebruiken als het gaat over het aankopen/bezit ervan?

het is in Bornem, klein brabant (weet niet of de plaats van verhoor er iets toe doet?)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 03 jan 2016 22:33

Misschien best het volledige verhaal doen, wat hebt u juist gedaan en wat staat er in die sms'en?

bibaloa
Topic Starter

#3 , 03 jan 2016 22:39

via sms regelmatig afgesproken voor, hypothetisch gesproken, een kleine aankoop.
Het zal via mijn gsm zijn want ik heb een abonnement dus mn gegevens vinden ze direct

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 jan 2016 00:14

Staat op de uitnodiging dat u het recht hebt voorafgaandelijk een advocaat te raadplegen.

bibaloa
Topic Starter

#5 , 04 jan 2016 07:40

ja

Xenophon

#6 , 04 jan 2016 08:58

Dan zou u dat best doen (op voorhand advocaat raadplegen). Alles hangt af van hoeveel u aankocht en of men denkt dat u gelet op de hoeveelheden ook zou kunnen verkopen hebben maar vermoedelijk zal men u wensen te ondervragen in het kader van de zaak tegen die dealer (bewijsmateriaal) en is men niet onmiddellijk geïnteresseerd om u persoonlijk te vervolgen.

U op uw zwijgrecht beroepen zou dan contraproductief kunnen zijn, zeker indien de sms'en op zich duidelijk zijn qua inhoud. Best open kaart spelen en gewoon de waarheid verklaren. Enne...uw opmerking dat er 'een dealer' opgepakt zal zijn wijst erop dat er mogelijk meerdere dealers in het spel zijn bij u dus zorg ervoor dat u de juiste pikt wanneer de vraag 'via wie denkt u dat we bij u terechtgekomen zijn?' onvermijdelijk komt of uw bezoek zou langer kunnen duren dan gepland.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

LeenW

#7 , 04 jan 2016 14:25

Inderdaad eerst advocaat raadplegen.

Mogelijk, maar niet zeker, wil men enkel de dealer veroordeeld krijgen en gaat men u mits getuigenis niet vervolgen.

bibaloa
Topic Starter

#8 , 07 jan 2016 20:23

Zo, vandaag verhoor gehad. Je vind vanalles terug over mensen in een gelijkaardige situatie maar nooit vertellen die hoe het afgelopen is.

Dus, Dealer opgepakt. De politie weet zo veel meer dan je zou denken/willen. Aan de hand van het gsm verkeer weten ze de locatie waar je afspreekt, wanneer, etc. Eigenlijk gelijk CSI op tv maar dan geen fictie.
Ontkenning of u van den stoeme houden heeft geen enkele zin, en werkt 100% zeker contra-productief. Tenzij je er echt niks mee te maken hebt.
De agent die me verhoorde was zeer vriendelijk, hij begon het gesprek met te zeggen dat de brief die ik gekregen heb waarschijnlijk vrij onaangenaam was maar dat ze me voornamelijk als getuige wouden horen tenzij ik dingen zei die me, welja, wat meer problemen kunnen geven. Desondanks dat ik vnl als getuige werd verhoord deed me niet direct bekennen.
Ik vroeg eerst wat de gevolgen voor me zouden kunnen zijn, in het geval dat ik gewoon de waarheid vertel (bekennen of niet, als je zo'n brief krijgt dan hebben ze genoeg bewijs om je op bezit te pakken).
Het zwaarste zou een boete kunnen zijn (ter vergelijking in een vorige zaak waren er 5 van de 65 die een boete hebben gekregen) en ik heb een blanco strafblad, op geen enkele manier in aanraking gekomen met de politie voorheen dus misschien speelt dit in mijn voordeel en dan nog zou ik geen probleem met een boete hebben, ik heb tenslotte een misdrijf gepleegd en ik moet daarvoor de gevolgen dragen. Vervolging doen ze praktisch niet want dat is het niet waard bij een kleine eindgebruiker zoals ik. Ik zeg klein want tegenover de andere dossiers van "getuigen" die er lagen was mijn mapje peanuts. Toen ik dat hoorde was ik ergens ontzettend opgelucht, en die woorden hebben ervoor gezorgd dat ik gewoon antwoordde op alles wat hij vroeg.

Ze zijn er niet op uit om een eindgebruiker te nekken, het is hun meer te doen om 1. de dealers op te sluiten en 2. een overzicht te krijgen van hoe alles in elkaar steekt, niet enkel voor de huidige zaak maar ook voor volgende mogelijke zaken. Dus tegenwerken of ontkennen zorgt er alleen maar voor dat het parket zich meer in jou gaat interesseren. De agent had al heel wat ervaring en, dit was iets wat hij zelf zei trouwens, zei me dat ik er eigenlijk goed voorkwam. Hij had door dat ik geen problematische gebruiker ben, best want ik ben al een paar maanden gestopt ermee en het feit dat hij geloofde dat ik geen probleem heb is natuurlijk ook een voordeel. Er zijn er meer dat met opengekrabde handen voor hem zitten omdat ze nood hebben aan een lijn.

Zodus, de vragen waren vnl van wanneer was de eerste keer dat je afgesproken hebt, wat voor auto's, vragen over de dealer zelf.
Vrij algemeen, en naar mijn mening eerder een soort toets om te kijken of je de waarheid wilt zeggen (want al deze info hebben ze al hoor, maak je daar geen illusie over). Een uurtje heeft het geduurd, op het einde (ook weer het aspect van de waarheid spreken tijdens je beschrijving van de dealer tijdens je verhoor) de dealer aanduiden tussen een reeks foto's.

Al bij al was ik opgelucht na het verhoor, de last en onzekerheid waren weg. Dit gebeuren is daarenboven een extra drijfveer om niets meer te maken willen hebben met heel dat milieu. Dit is een ervaring die ik 1 keer meegemaakt heb, maar nooit nimeer!

Xenophon

#9 , 07 jan 2016 20:52

Confession is good for the soul....zei de pater Jezuïet altijd terwijl hij me de absolutie gaf voor mijn zonden maar mijn corpus veroordeelde tot het schrijven van een verhandeling in de strafstudie.

Het was hen wellicht om de dealer te doen en niet om u, maar vergeet niet dat de ondervrager doet wat nodig is om zoveel mogelijk info los te krijgen. Als hij merkt dat stroop beter werkt dan azijn zal hij zeggen dat u er goed voorkomt en zeker geen problematische gebruiker bent zoals al het andere tuig van de richel dat heelder dagen loopt te liegen tegen hem terwijl hij toch alles al weet.

Maar aan het eind van de dag is het niet om te spelen, komt alles in een pv en is het de boze parketmagistraat die in zijn ivoren toren aan zijn stekend eksteroog zit te denken die beslist of u vervolgd wordt, niet de lieve ondervrager. Vergeet dat niet.

Enfin, u zal waarschijnlijk wel goed wegkomen, zondig niet meer of als u zondigt, gebruik een postduif om boodschappen over te brengen en zweer de moderne telecommunicatie af.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

bibaloa
Topic Starter

#10 , 08 jan 2016 10:22

Tuurlijk, maar waarom zou hij erover liegen? aleja, tegen me hadden ze genoeg bewijs hoor, mijn bekentenis hadden ze niet nodig om me te nekken voor bezit.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”