Boete/schadevergoeding aftrekbaar?

JeromGe
Topic Starter

Boete/schadevergoeding aftrekbaar?

#1 , 12 jan 2016 01:30

Omdat ik met mijn vorige vraag op dit forum goed geholpen ben, hoop ik dat ik nog een vraag hier kwijt kan:

Het bedrijf van mijn vader wilde onlangs uitbreiden en heeft daarvoor een handelspand gezocht en hiervoor een handelshuurcontract getekend dat in maart ingaat.

Nu is er beslist om het bedrijf toch niet uit te breiden naar een nieuwe locatie, omwille van een plots slechte financiele toestand (geschil met personeel) en moet het handelshuurcontract verbroken worden. De verhuurder legt hier een boete/schadevergoeding van 6 maanden huur op (valt gelukkig nog mee!) wat uitkomt op 6000 euro.

Mijn vraag is of deze boete aftrekbaar is? Aangezien ze noodzakelijk was om het bedrijf draaiende te houden en inkomsten te blijven verwerven?

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door JeromGe op 12 jan 2016 01:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JeromGe
Topic Starter

#2 , 12 jan 2016 01:37

Heb ondertussen gevonden dat schadevergoedingen in het kader van beroepsfouten fiscaal aftrekbaar zijn. Nu is het nog maar de vraag of dit voldoende gelinkt is met het beroep?

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#3 , 12 jan 2016 08:58

Ik ben niet de ambtenaar die dit beoordeelt maar mij lijkt dat wel zo te zijn.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 jan 2016 11:12

De handelslhuurovereenkomst werd toch gesloten in het kader van de beroepsuitoefening. Er is m.i. geen enkel probleem om dit fiscaal als kosten af te trekken.

Terug naar “Huren”