Een neefje van mij (nu 21j) had 2-3 jaar geleden zijn voorlopig rijbewijs gehaald. Een vriend van hem had hem kort na het behalen van zijn rijbewijs iets voorgesteld.
Namelijk: Vriend van mijn neef kent iemand die bij een rijexamen-bureau werkt, en kan via hem gratis een attest regelen dat hij 21u rijlessen heeft genomen zonder dat eigenlijk ooit gedaan te hebben. Dus met zo een rijbewijs mag je alleen rijden ipv dat er een begeleider bij moet zitten zoals dat het geval is bij een standaard voorlopig rijexamen.
Mijn neef was zo dom hier op in te gaan en heeft hem (vriend=tussenpersoon) de toestemming gegeven omdat te regelen.
Neefje had hier achteraf spijt van wetende dat dit strafbaar is. Daarom dat hij naar mij is gekomen met zijn verhaal. (Hij heeft er nooit van gebruik gemaakt aangezien hij niet eens kan rijden en enkel zijn voorlopig rijbewijs heeft gehaald, en is nu ook al ondertussen vervallen en hij heeft nu terug een standaard voorlopige rijbewijs)
Nu is mij vraag aan jullie: hoe strafbaar is dit moest dit ooit aan het lichtkomen? Hoe zwaar wordt hier aan getild?
Ik bedank jullie alvast voor jullie tijd en expertise.