Valsheid in geschriften

AdviceRequired
Topic Starter

Valsheid in geschriften

#1 , 13 jan 2016 20:51

Een neefje van mij (nu 21j) had 2-3 jaar geleden zijn voorlopig rijbewijs gehaald. Een vriend van hem had hem kort na het behalen van zijn rijbewijs iets voorgesteld.

Namelijk: Vriend van mijn neef kent iemand die bij een rijexamen-bureau werkt, en kan via hem gratis een attest regelen dat hij 21u rijlessen heeft genomen zonder dat eigenlijk ooit gedaan te hebben. Dus met zo een rijbewijs mag je alleen rijden ipv dat er een begeleider bij moet zitten zoals dat het geval is bij een standaard voorlopig rijexamen.

Mijn neef was zo dom hier op in te gaan en heeft hem (vriend=tussenpersoon) de toestemming gegeven omdat te regelen.

Neefje had hier achteraf spijt van wetende dat dit strafbaar is. Daarom dat hij naar mij is gekomen met zijn verhaal. (Hij heeft er nooit van gebruik gemaakt aangezien hij niet eens kan rijden en enkel zijn voorlopig rijbewijs heeft gehaald, en is nu ook al ondertussen vervallen en hij heeft nu terug een standaard voorlopige rijbewijs)

Nu is mij vraag aan jullie: hoe strafbaar is dit moest dit ooit aan het lichtkomen? Hoe zwaar wordt hier aan getild?

Ik bedank jullie alvast voor jullie tijd en expertise.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon

#2 , 16 jan 2016 19:05

Vreemd verhaal maar vooruit:

Strafwetboek:

Art. 196. (Zie NOTA 1 onder TITEL) Met (opsluiting van vijf jaar tot tien jaar) worden gestraft de andere personen die in authentieke en openbare geschriften valsheid plegen en alle personen die in handels- of bankgeschriften of in private geschriften valsheid plegen, <W 2003-01-23/42, art. 49, 040; Inwerkingtreding : 13-03-2003>
Hetzij door valse handtekeningen,
Hetzij door namaking of vervalsing van geschriften of handtekeningen,
Hetzij door overeenkomsten, beschikkingen, verbintenissen of schuldbevrijdingen valselijk op te maken of achteraf in de akten in te voegen,
Hetzij door toevoeging of vervalsing van bedingen, verklaringen of feiten die deze akten ten doel hadden op te nemen of vast te stellen.

Art. 197. In alle gevallen in deze afdeling vermeld, wordt hij die gebruik maakt van de valse akte of van het valse stuk, gestraft alsof hij de dader van de valsheid was.

Theoretisch is het zelfs een misdaad zodat de strafvordering in principe pas verjaart na 10 jaar. In theorie. In praktijk zou u voor zoiets nooit meer dan 5 jaar krijgen dus zal de verjaringstermijn voor de strafvordering waarschijnlijk 5 jaar zijn nadat het op grond van de valse stukken uitgereikte document verviel.

Indien uw neefje dus geen stommiteiten doet zoals bv u of anderen vertellen wat er gebeurd is maar zich kalm houdt dan zal hij over een paar jaar niet meer kunnen vervolgd worden.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jan 2016 19:13

Er wordt nog steeds gebruik gemaakt van het rijbewijs dat bekomen is met een vals stuk.
Volgens mij dus een voortdurend misdrijf en het rijbewijs zal dus nietig zijn.

Reclame

Xenophon

#4 , 16 jan 2016 20:11

@franciscus: ik had het anders gelezen in de post van TS, ging ervan uit dat hij nu op reguliere wijze een nieuw voorlopig rijbewijs had behaald. Maar indien hij nog steeds gebruikt maakt van een document bekomen op basis van dat valse stuk dan is het inderdaad een voortdurend misdrijf en zal de strafvordering niet verjaren.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 jan 2016 20:17

Als hij het valse stuk nooit heeft gebruikt om dat ander type te bekomen is er in dat geval geen voortdurend misdrijf wegens geen gebruik gemaakt van het valse stuk.
Wat dat van hem en van en vermoedelijk door topicsteller een goed beslissing was.

DavidP585

#6 , 10 feb 2016 13:54

Zijn voorlopig rijbewijs is vervallen en ondertussen heeft hij op reguliere wijze een rijbewijs gehaald.

Er is een poging om het misdrijf van gebruik van valse stukken te begaan, deze poging is zelf stopgezet vooraleer het misdrijf begaan werd (=vooraleer er zonder begeleider gereden werd) en dat uit eigen inzicht. Dit is geen strafbare poging.

Als daar ooit iets van komt: zorg ervoor dat niet bewezen kan worden dat er destijds gereden is zonder chauffeur.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”