Slagen en verwondingen en vrijheidsberoving door buurvrouw

CVDW
Topic Starter

Slagen en verwondingen en vrijheidsberoving door buurvrouw

#1 , 15 jan 2016 11:58

Beste forumleden,

Ik tracht even kort mijn situatie uit te leggen:

Ongeveer anderhalf jaar terug kwam een nieuw gezin, van allochtone afkomst, in het appartement onder mij wonen. Ik huurde op dat moment ongeveer 2,5 jaar dat appartement, en met de vorige bewoners heb ik nooit problemen gehad.

Vanaf dat moment heb ik last van geluidsoverlast, in allerlei vormen, meestal hard pratende of schreeuwende mensen, en onderlinge ruzies. Dit vaak tot na middernacht, zowel op weekdagen als in het weekend.

Een aantal keer ben ik voorzichtig gaan aanbellen, en heb ik de bewoners vriendelijk gevraagd om het wat rustiger te houden. Ik ben nooit gaan aanbellen voor 23u30 's avonds.

Hun reactie hierop, vooral van de vrouw des huizes, werd alsmaar heviger, van roepen, tieren, het uiten van allerlei beledigingen tot bedreigingen en intimidatie.

Wanneer ik aangeef dat ik de volgende dag moet werken, kreeg ik eens als reactie: 'Jij moet niet werken, jij zou beter een man zoeken!'

In september 2015 heb ik er een avond de politie bijgehaald. Het was toen 2 uur 's nachts. Ook tegen de politie was de vrouw toen bijzonder verbaal agressief. Er werd mij toen gezegd dat de wijkagent zou ingeschakeld worden ter bemiddeling, maar verder heb ik hier niets meer van vernomen.

Woensdagavond 13 januari 2016 tegen twaalf uur 's nachts, ben ik, na enige tijd proberen om door het lawaai heen te slapen, opnieuw eventjes vlug op hun deur gaan kloppen om aan te geven dat zij teveel lawaai maken. Ik ben nadien onmiddellijk terug naar boven gelopen, op confrontatie te vermijden. Mevrouw is mij achterna gelopen, heeft een aantal minuten zwaar op mijn deur gebonkt, en heeft in de gang een hele tijd in een Arabische taal staan roepen. Ik heb toen de politie gebeld, maar toen ik hen nog aan de lijn had, liep ze naar beneden, en werd het stiller, dus heb ik hen niet laten komen.

De volgende morgen wil ik rond tien voor negen naar mijn werk vertrekken.
Mevrouw stond mij beneden op te wachten. Ze versperde de voordeur en weigerde mij te laten vertrekken.
' Jij gaat vandaag niet werken! Jij gaat vandaag niet naar buiten! Ik laat je niet door! '
Met een grijns op het gezicht.

Zij is een kop groter dan mij, en een stuk breder.
Toen ik toch probeerde te passeren, begon ze mij te slaan en te kloppen.

Ik ben, behoorlijk in shock, terug naar boven gegaan, en heb onmiddellijk de politie laten komen.
Zij hebben een klacht opgenomen voor slagen en verwondingen, en wederrechtelijke vrijheidsberoving.

Zij hebben mij aangeraden om naar de dokter te gaan, gezien ik zwaar overstuur was, dit heb ik dan ook gedaan.

Ik werk als zelfstandige, per uur.

Door deze hele situatie ben ik een halve dag inkomsten verloren.

Wat kan ik doen om deze kosten te verhalen op de buurvrouw?

Kan ik gewoon een factuur (vanuit mijn vennootschap) op haar naam opmaken en de kosten doorrekenen? Dient hier een begeleidende brief bij te zijn? Best aangetekend versturen?
Wat doe ik best?

Alvast bedankt voor jullie reactie,

Groet,

Charlotte

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jan 2016 12:08

Een factuur sturen kan je niet echt doen, denk ik. Je hebt immers geen prestaties voor haar verricht. Je hebt echter wel schade geleden (ook emotioneel) en die kan je via gerechtelijke weg proberen terugeisen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW

#3 , 15 jan 2016 12:43

En wat met de bewijslast? Ik vermoed dat de politie de vrijheidsberoving niet heeft kunnen vaststellen? En de slagen en verwondingen zijn dan wel vastgesteld, maar is er een oorzakelijk verband met die vrouw bewezen?

Verder denk ik niet dat het relevant is dat het een vrouw van allochtone afkomst betreft en in welke taal ze naar u zat te roepen.

Reclame

CVDW
Topic Starter

#4 , 15 jan 2016 13:16

Dag Tom,

Bedankt voor je reactie. Ik vreesde hier ook al voor. Er werd klacht ingediend, maar ik vermoed dat hier weinig gevolg gegeven aan zal worden. Er zijn wel getuigenissen van andere buren die ook reeds last hebben gehad van deze vrouw. Misschien kan dit wat helpen.

CVDW
Topic Starter

#5 , 15 jan 2016 13:19

Dag Leen,

Het is misschien niet relevant, maar ik wilde het verhaal wel volledig vertellen.

De politie heeft de vrijheidsberoving inderdaad niet zelf kunnen vaststellen, omdat ik terug naar boven was gegaan.
Als ik bleef staan, kon ik verder de slagen blijven incasseren. Dit leek mij niet bepaald de betere optie...

Het is absoluut niet normaal te noemen dat zij mij zomaar kan verhinderen om naar mijn werk, en slaan en kloppen lijkt mij nog minder toelaatbaar.

Wat raadt u mij dan aan, wat kan ik verder ondernemen?

Groet,

Charlotte

LeenW

#6 , 15 jan 2016 13:25

Nee, u hebt zeker juist gehandeld door te vluchten. Maar als er geen getuigen zijn, gaat het onmogelijk zijn om een rechtszaak te winnen. U kunt namelijk niet bewijzen dat zij u geslagen zou hebben of dat ze u verhinderd heeft naar uw werk te gaan.

Gebruiker21

#7 , 15 jan 2016 13:28

Leen heeft wel een punt dat de bewijslast moeilijk ligt als er geen getuigen zijn... Volgende keer meteen de politie bellen indien je tegengehouden wordt (en niet proberen door te lopen). Ofwel laat de vrouw je dan meteen passeren als ze hoort dat je de politie belt, ofwel niet en bestaat de kans dat de politie de vrouw op heterdaad betrapt. In dat geval kan je de agenten meedelen dat je door de actie van de vrouw schade geleden hebt, aangezien je niet naar het werk kon (vraag hen om ook in hun PV te vermelden dat je naar je werk wou vertrekken) en kan je hen vragen wat je juist moet doen om hiermee verder te gaan. Maar op dit moment denk ik dat je vrij zwak staat.

Maar uiteraard is het gedrag van die vrouw alles behalve toelaatbaar. Wat haar afkomst ook is en welke taal ze ook spreekt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

CVDW
Topic Starter

#8 , 15 jan 2016 15:32

Bedankt voor jullie reacties en tips. Ik zal het in mijn achterhoofd houden voor een volgende keer.

Erg evident is het wel niet om op zo'n moment direct te bellen, ik denk dat ze de gsm gewoon uit mijn handen had geslagen, en dan stond ik nog verder...

Naar ik begrijp, moet ik er dus niet al teveel op rekenen dat er met de klacht effectief iets zal aangevangen worden.

Maar ik veronderstel, als er in de toekomst nog eens iets zou voorvallen, de huidige klacht dan ergens wel zal meewegen?

mjers

#9 , 15 jan 2016 15:40

Laten we hier gewoon eerlijk zijn. Juridisch gezien staan we machteloos tegen dit soort mensen. Waarschijnlijk hebben zij financieel niets... Dus een boete raakt hen niet. Als je dit dus al kan bewijzen maakt het eigenlijk gewoon allemaal niets uit.
De juridische weg is niet de aangewezen oplossing...

Gebruiker21

#10 , 15 jan 2016 16:14

Maar ik veronderstel, als er in de toekomst nog eens iets zou voorvallen, de huidige klacht dan ergens wel zal meewegen?
Inderdaad, steeds klacht indienen. Ook voor dat nachtlawaai trouwens, tot dat de politie het zo beu is dat ze zelf eens een hartig woordje met die mensen gaan klappen. Maar zoals hierboven gezegd, juridisch is het moeilijk om iets aan te vangen met dergelijk marginaal gedrag... :evil:

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#11 , 15 jan 2016 21:10

De vrouw is pas beginnen kloppen toen de topic starter haar wou passeren. Dus in gelijkaardige omstandigheden: niet proberen passeren om de situatie niet te laten escaleren.
Ben ik het absoluut niet mee eens; recht moet niet wijken voor onrecht. De persoon mag u niet verhinderen uit uw eigen woning te gaan. U hebt het recht door te wandelen. Stopt ze u fysiek dan pleegt ze agressie en hebt u het recht zich -proportioneel- te verdedigen.

Natuurlijk, indien de kans groot is dat men zelf fysiek het onderspit zal delven kan het aangewezen zijn eerst de politie te bellen om klacht in te dienen maar laten we wel wezen: als de tegenpartij ontkent of gewoon verdwijnt voordat de politie er is, waar blijft u dan.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

mbbs1024

#12 , 16 jan 2016 10:17

Als ik het goed begrijp kan je pas iets beginnen als er echt ongelukken gebeuren, en is het afwachten tot die boze buurvrouw de topic starter eens in het ziekenhuis slaat, en dan is het nog twijfelachtig als er geen getuigen bijzijn.
Het is triestig gesteld met onze rechtsstaat.

Misschien als er zich nog een incident voordoet, altijd je gsm meenemen en de zaak filmen, en dan maar hopen dat je geen proces aan je broek krijgt wegens schending van de privacy.
Onze wetten zijn precies gemaakt om misdadigers zoveel mogelijk te beschermen.

jef007

#13 , 16 jan 2016 11:34

Het is triestig gesteld met onze rechtsstaat.

dat is nu precies een rechtsstaat : je moet kunnen bewijzen wat je beweert!

Gebruiker21

#14 , 18 jan 2016 09:17

Ben ik het absoluut niet mee eens; recht moet niet wijken voor onrecht.
Akkoord... In theorie. Praktijk is natuurlijk anders. Zoals mijn moeder altijd zegt: "Ge moet het ook niet gaan zoeken!" In theorie moet je overal in België, op elk uur van de dag, kunnen rondwandelen zonder lastig gevallen te worden. In praktijk zijn er toch bepaalde wijken in bepaalde steden die ik zou vermijden na middernacht. :wink:

Idem hier: in theorie zou de topic starter gewoon mogen doorlopen. In praktijk is het echter verstandiger om dit niet te doen, als je weet dat je daarmee slagen kan voorkomen. De wet is nog altijd geen vervanging voor gezond verstand...

Franciscus

#15 , 18 jan 2016 12:26

Dat is toch normaal .... wat vertelt u nu ....
Uiteraard moet men bewijzen wat men beweert .
TS kan alles opnemen en daarna kan het indien vreemde taal door een beëdigd tolk-vertaler worden bijgevoegd bij het PV.
Vanaf nu elke maal dat er lawaaioverlast is ook voor 22 uur politie bellen ... zo wordt er een dossier opgestart.
Hindert de vrouw u bel 101 ook al die gesprekken en achtergrondgeluid wordt zo opgenomen.
Staat de vrouw voor uw deur en slaat erop dan is dat poging inbraak. DNA sporen zijn mogelijk aan te treffen in dat geval.

Overdrijf ik ... neen hoor ken zo verschillende cases.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”