Allimentatie

Mamazonen
Topic Starter

Allimentatie

#1 , 18 jan 2016 20:40

Mijn ex werkt al vele jaren in Abu-Dhabi.
Onze zoon is van eind September 2015 bij zijn pa.
Voor zijn vertrek heb ik voor de toestemming buitenland en allimentatie moeten tekenen.
Ik heb nog geen allimentatie betaald om de volgende redenen:
Ik ben arbeidster met 1250€ loon, en nog 1 zoon ten laste thuis die nog studeert.
Mijn ex is niet gewoon arbeider. In t buitenland zijn de verdienste veel hoger.
En hij verhuurt zijn huis in Belgie voor meer dan 1000€/m

Ben ik verplicht om toch allimentatie te betalen?

Tijdens ons huwelijk hebben we ook enkele jaren in Abu-Dhabi gewoond en toen mocht ik zijn loonbrief ook niet zien.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 jan 2016 21:20

Indien er een akte of een overeenkomst of een vonnis is waarin u zich hebt akkoord verklaard (of werd veroordeeld) tot het betalen van onderhoudsgeld dan dient u zich daaraan te houden. Alleen, indien het enkel een overeenkomst tussen u beiden was zal uw ex daarmee niet rechtstreeks naar een deurwaarder kunnen gaan, wat wel kan bij een akte of een vonnis.

U bent niet akkoord: naar de familierechtbank en een herziening vragen maar dat doet u best enkel indien de omstandigheden nu in vergelijking met toen qua inkomen en dergelijke drastisch veranderd zijn. Dat uw ex veel verdient en een huis verhuurt is niet strafbaar, kan hoogstens een invloed hebben op de kostenverdeling tussen u en hem.

Dat u iets dient te betalen is vrij logisch, uw ex draagt momenteel immers de totale kost voor uw zoon die fulltime bij hem woont. Internationale scholen (indien uw zoon school loopt) in de VAE zijn niet goedkoop. Ik heb zelf in het buitenland gezeten en collega's gehad die weliswaar goed verdienden maar ook 23 000 EUR/jaar/kind aan schoolgeld mochten ophoesten. In elk geval: indien er een akkoord is gewoon stoppen met betalen is niet verstandig.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

j.demoor

#3 , 20 jan 2016 11:57

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding, de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind…”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘heb ik voor de toestemming buitenland en allimentatie moeten tekenen’

Onderzoek wat u getekend hebt en kom dit na. Indien dit niet naar evenredigheid van uw beider middelen zou zijn,dan kan u desnoods herziening aan de rechter vragen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”