Hey,
Ik heb een vraagje.
Mijn man en ik zijn 3 februari gaan tekenen voor een huis.
In het contract staat het volgende:
Deze verkoopsovereenkomst wordt afgesloten onder opschortende voorwaarde dat de koper een lening krijgt bij zijn bankinstelling uiterlijk te berichten aan de makelaar te berichten voor 24 februari 2016 of voor betaling van het voorschot. Bij niet betaling van het voorschot voor 24 februari 2016 is de verkoop van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling ontbonden en hebben de verkoper en de vastgoedmakelaar het recht aan een andere koper te verkopen. De verkoper verbindt er zich toe de nodige regelingen te treffen zodat de verkoop bij de notaris geregeld kan worden voor 3 juni 2016. Door niet naleving van 1 van de partijen van de bij deze aangegane verbintenissen en na ingebrekestelling aangetekend -schrijven dat zonder gevolg gelaten werd gedurende een periode van 15 dagen, staat het de andere partij vrij: -ofwel de verkoop van rechtswege als nietig te beschouwen; in welk geval een bedrag van 12000 EUR door de ingebreke gebleven partij zal verschuldigd zijn ten titel van schadevergoeding, door de kopers door middel van het gestorte voorschot en door de verkopers na terugbetaling van het betaalde voorschot;
- ofwel de gedwongen tenuitvoerlegging van deze overeenkomst te vervolgen.
De verkoping wordt overeengekomen mits de prijs van 170000 EUR. De makelaarskosten zijn in deze prijs inbegrepen maar NIET de notariskosten en registratiekosten. De koper dient een voorschot te betalen van 12000 EUR voor 24 februari 2016.
Mijn vraag.
Die makelaar deed dus al moeilijk van in het begin.
Die wou niet dat we dat huis in optie zouden nemen.
Toen ik vroeg voor die opschortende voorwaarden wou hij dat eerst niet doen en uiteindelijk dan wel met een termijn van 3 weken.
Hij geeft ons alle papieren mee inclusief verkoopsovereenkomst die niet getekend zijn, daar wou hij mee wachten tot het voorschot was betaald.
Wij gaan dus horen voor een sociale lening wat normaal gezien geen enkel probleem is.
We geven alle papieren af en krijgen te horen dat ze getekend moeten zijn.
Anders kan de aanvraag niet ingediend worden.
En als ik ze toch moest krijgen dan weet ik nog niet op tijd of die lening goedgekeurd word.
Bij 1 bank waren we al gaan horen om 170000 euro te lenen, ze hebben de verkoopsovereenkomst niet gezien maar het was dus al afgekeurd. Dat is telefonisch meegedeeld.
Ik wou afzien van de aankoop maar blijkbaar gaat dat niet zomaar.
Die man doet zo moelijk.
Wat kan ik doen om geen boete te moeten betalen?
Groetjes Sabrina