schenkingen

KDVragen
Topic Starter

schenkingen

#1 , 08 feb 2016 19:28

indien je enig kind bent en beide ouders leven nog en deze ouders willen je een huis schenken dat ze momenteel in eigendom hebben. Het huis is gelegen in het Vlaamse gewest.
De schenkingsrechten zijn deze van het Vlaanderen Gewest (tot 150.000€ is dit 3%, van 150.000 tot 250.000 € is dit 9% etc.) . Wie bepaalt de waarde van het geschonken huis (waarop je de schenkingsrechten betaalt) ? De schenking dient via notariële akte te gebeuren. Naast de schenkingsrechten zijn er de kosten voor de notaris zelf, die kan je berekenen op www.notaris.be :
bedrag schenking : wie bepaalt dit ?
aantal schenkers : beide ouders dus 2 ?
aantal begiftigden : in dit geval 1 (enig kind)
Is het aantal schenkers correct ?
Zijn er naast de schenkingsrechten en notariskosten nog andere kosten bij deze schenking ?

Dit zou volgens de website (www.notaris.be ) betekenen :
7500 euro aan registratierechten
ca.905 € aan ereloon notaris

is dit correct ?

als ik dit zo bereken, lijkt een erfenis van het onroerend goed vaak interessanter dan een schenking, terwijl mijn vaak laat uitschijnen dat de schenking van onroerend goed zo veel interessanter is geworden.

graag jullie mening.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 08 feb 2016 19:50

In Vlaanderen :

Successie in rechte lijn : 3% tot 50.000€ 9% tot 250.000€ daarboven 27%
Schenking in rechte lijn : 3% tot 150.000€ 9% tot 250.000€ 18% tot 450.000€ daarboven 27%

Schenken - zelfs in rechte lijn - is dus sinds midden 2015 significant voordeliger dan successie. Zelfs na't zakgeld aan de notaris voor de aktekosten.

Notaris kan een waardevoorstel doen op basis van z'n expertise. Hij waakt er over dat de fiscus 't niet abnormaal laag vindt.

Zelfs bij een constructie "naakte eigendom" / "vruchtgebruik voor ouders" betaal je schenkingsrechten op het volledige bedrag.

Mister Wolf

#3 , 12 feb 2016 14:28

Beste,

Als het een relatief normaal onroerend goed betreft en makkelijk te schatten is dan kan kan die de notaris dat zelf doen op basis van de kennis uit zijn praktijk.

Als het daarentegen om een bijzonder of speciaal onroerend goed gaat, wordt best een expert aangesproken.

Partijen zijn natuurlijk altijd vrij om een expert te laten schatten.
Mister Wolf : ont-zorgen met passie

Reclame

wanton

#4 , 13 feb 2016 14:13

Het huis is normaliter van beide ouders samen. Bij een huis met waarde 250.000 € , zijn er dan twee schenkingen van 125.000 €. Tarief : voor alles : 3 %.
Let op : als uw ouders willen blijven wonen, is het idd best dat ze enkel de blote eigendom schenken en het vruchtgebruik (voorlopig) houden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”