Uitkopen ex-echtgenote - eigen inbreng bij kosten aan de woning

frankv001
Topic Starter

Uitkopen ex-echtgenote - eigen inbreng bij kosten aan de woning

#1 , 14 feb 2016 10:50

Mijn ex en ik zijn een prijs overeengekomen voor de verkoop van ons huis. Ikzelf zou het huis "overkopen". Ik stel me echter de vraag of er rekening mag/moet gehouden worden met "eigen inbreng" (onafhankelijk van de hypotheek) van financiële middelen voor het bekostigen van werken aan of in het huis... .

Bepaalde zaken die onlosmakelijk aan het huis verbonden zijn, hebben we betaald met eigen middelen, elk voor de helft (dus niet voor geleend). Nu is mijn vraag of ik hetgeen ik telkens voor de helft betaald heb mag zien als "eigen inbreng"?

Ik neem het voorbeeld van onze carport : kostprijs 10.000€ waarvan we elk 5.000€ betaald hebben. Mocht ik het huis kopen tegen de afgesproken prijs, dan is het alsof ik nogmaals de volle pot betaal voor de carport en dat ik dus uiteindelijk 150% zou betaald hebben... .

Ik stel me de vraag of het misschien niet zo is dat ik die 5.000€ (en andere met eigen middelen betaalde zaken) mag beschouwen als "eigen inbreng" en kan aftrekken van het bedrag dat ik zou verschuldigd zijn aan mijn ex ...?

Ook stel ik me de vraag bij de vele uren waarop ik zelf aan en in het huis gewerkt heb, waardoor we financieel heel wat uitgespaard hebben. Uren die, moest ik de werkzaamheden niet zelf uitgevoerd hebben, normaal door een stielman zouden gedaan geweest zijn... Wanneer ik het huis zou kopen tegen de afgesproken prijs, is het net alsof ik zelf zou betalen voor mijn eigen gepresteerde uren...
Bvb : in de ruwbouw 280 uren zelf gewerkt, waar je voor een stielman al gauw 35€ zonder btw zou betalen, dan kom je aan een som van 11.858€ (btw in) - uitgespaard geld. Kan dit uitgespaarde geld ook als "eigen inbreng" beschouwd worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wilfried1954
Contacteer: Website

#2 , 14 feb 2016 12:50

Nee want dat is niet echt eigen inbreng. Hetzelfde voor werk dat je zelf doet. Je moet het zo zien: stel dat je het huis zou verkopen aan een derde, dan trek je het saldo van de lening eraf en de opbrengst wordt in twee gedeeld. Als je het zelf inkoopt heeft de andere partner recht op datzelfde deel. Dus voor degene die het huis niet inkoopt komt het financieel op hetzelfde neer.

Bijvoorbeeld: afgesproken prijs: 400000, saldo lening 200000. Dan is de opbrengst 200000, gedeeld door twee is 100000 voor ieder. Dus als jij het huis koopt moet je 100000 aan je partner betalen (en de lening overnemen).

nicky54

#3 , 14 feb 2016 14:31

Met eigen inbreng in de rechtspraak wordt bedoeld "eigen gelden van vóór het huwelijk". Indien er voor de werken tijdens het huwelijk materialen werden aangekocht met deze gelden, dient dit bewezen te worden met facturen of aankoopbonnen en betalingsbewijzen. Hiervoor kan recuperatie bekomen worden.
Werken uitgevoerd tijdens het huwelijk met inkomsten van eender welke echtgenoot, dus met gemeenschappelijke gelden, dienen beschouwd te worden als lasten van het huwelijk. Hierdoor kan er geen vordering worden ingesteld tot recuperatie van gedane investering in de gezinswoning tenware het bewijs kan geleverd worden dat één van de echtgenoten zelfs niet in natura heeft bijgedragen in de lasten van het huwelijk. (Cassatiearrest 22 april 1976).

Reclame

Mariette

#4 , 14 feb 2016 16:26

U betaalt toch helemaal niet dubbel?

Neem het voorbeeld van die carport. Stel dat jullie een gouden carport hadden geinstalleerd, ieder voor 50% betaald.
Dan verhoogt de waarde van het huis. Van die verhoogde waarde krijgt ieder de helft, waarom zou U de helft + uw investering moeten krijgen?

frankv001
Topic Starter

#5 , 15 feb 2016 15:41

Bedankt voor de reacties ! Geldt dit ook als het huis gebouwd werd vóór het huwelijk, want dit was het geval ... .

j.demoor

#6 , 16 feb 2016 11:28

Uit “Mijn ex(echtgenote) “ leid ik af dat u getrouwd was onder het wettelijk stelsel = zonder huwelijkscontract.

“Art.1399.Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk en die welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door schenking, erfenis of testament...Tussen de echtgenoten onderling mag het bewijs van eigendom van dezelfde goederen geleverd worden door alle middelen, met inbegrip van getuigenissen en vermoedens en zelfs van algemene bekendheid.Art.1405.Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk en die welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door schenking, erfenis of testament...Tussen de echtgenoten onderling mag het bewijs van eigendom van dezelfde goederen geleverd worden door alle middelen, met inbegrip van getuigenissen en vermoedens en zelfs van algemene bekendheid.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

“Art.1405.Gemeenschappelijk zijn :1. de inkomsten uit de beroepsbezigheden van elk der echtgenoten, alle inkomsten of vergoedingen die ze vervangen of aanvullen, evenals de inkomsten uit openbare of particuliere mandaten;2. de vruchten, inkomsten, interesten van hun eigen goederen; 3. de goederen geschonken of vermaakt aan de twee echtgenoten samen of aan een van hen onder beding dat die goederen gemeenschappelijk zullen zijn;4. alle goederen waarvan niet bewezen is dat zij aan een der echtgenoten eigen zijn ingevolge enige wetsbepaling.”“(B.W.).

“Art.1408.Gemeenschappelijk zijn :- de schulden aangegaan door beide echtgenoten, gezamenlijk of hoofdelijk;- de schulden aangegaan door een der echtgenoten ten behoeve van de huishouding en de opvoeding van de kinderen;- de schulden door een der echtgenoten aangegaan in het belang van het gemeenschappelijk vermogen;- de schulden ten laste van giften, aan de twee echtgenoten gezamenlijk of aan een van hen gedaan onder beding dat de gegeven of vermaakte goederen gemeenschappelijk zullen zijn;- de interesten die een bijzaak vormen van de eigen schulden van een der echtgenoten;- de onderhoudsschulden jegens bloedverwanten in de nederdalende lijn van een der echtgenoten;- de schulden waarvan niet bewezen is dat zij aan een der echtgenoten eigen zijn ingevolge enige wetsbepaling.“(B.W.)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

nicky54

#7 , 16 feb 2016 16:16

Overeenkomstig artikel 1399 B.W. zijn eigen en behoren aldus tot het eigen vermogen de goederen en schuldvorderingen die elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk.
Als het het onroerend goed gebouwd werd vóór het huwelijk op de grond, eigendom van beiden, behoort het onroerend goed tot het eigen vermogen van de partijen, te weten de helft tot eigen vermogen van de man en de andere helft tot het eigen vermogen van de vrouw.
Artikel 1450 B.W. stelt dat schuldvorderingen van de ene echtgenoot op de ander enkel kunnen verhaald worden op het eigen vermogen van de echtgenoot. In bovenvermelde situatie is dit het geval.
Indien u kan aantonen dat "de eigen werkzaamheden" kunnen begroot worden op € 11.858 of niet worden betwist, dan kan je € 5.929 , zijnde de helft, terugvorderen, gezien het goed aan beiden toebehoort, elk voor de helft.
Voor de carport kan u niets terugvorderen gezien beiden elk € 5.000 betaald hebben.

Terug naar “Echtscheiding”