vraagje over zaak overlaten

pats
Topic Starter

vraagje over zaak overlaten

#1 , 22 nov 2007 00:46

mij vader heeft de zaak overgelaten aan mijn broer voor een belachelijk klein bedrag kan ik dit later aanvechten (ik heb er helemaal niks voor gekregen)
Is mijn broer die hierdoor erg bevoordeelt is niet verplicht voor mijn deel uit te betalen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber

#2 , 22 nov 2007 12:52

Het overlaten van een zaak voor een prijs die onder een bepaalde grens zit maakt een schenking uit. bij de erfenis zal je broer de zaak terug moeten inbrengen in de boedel van je vader.

Evenwel is dat niet gemakkelijk te bewijzen.

Je hebt ook zoiets als de actio pauliana waarbij je verkoop van je vader aan je broer kan laten aanmerken als een manoeuvre om zijn boedel te verarmen.

De 'actio pauliana' wordt beschreven in het Burgerlijk Wetboek, artikel 1167, dat kort en bondig stelt dat "derden", -bedoeld zijn degenen die niet bij een overeenkomst (of contract) betrokken partij zijn-, "ook in hun eigen naam kunnen opkomen tegen de handelingen die hun schuldenaar verricht heeft met bedrieglijke benadeling van hun rechten".

Ik moet u evenwel toegeven dat ik de toepassing ervan in erfeniszaken betwijfel. Ik zou eens moeten zien in het erfrecht of dit daar ook geldt.

j.demoor

#3 , 23 nov 2007 10:47

Dit ‘belachelijk klein bedrag’ kan een verdoken schenking inhouden.

“Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat.Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.”(Burgerlijk Wetboek).

Art.920 kan slechts toegepast worden bij vaders overlijden.Eventueel zal u dan het bestaan en de omvang van die verdoken schenking moeten bewijzen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”