Ik heb een praktische vraag inzake de toepassing van de EOT en extra prive genomen verzekeringen:
De kinderen verblijven hoofdzakelijk bij mij als moeder. Ik ontvang onderhoudsgeld voor de kinderen.
In de EOT wordt (enkel) gesproken over ''uitzonderlijke medische kosten'' - orthodontie , die beiden voor de helft gedragen worden door beide ouders.
Om het risico op grote onverwachte kosten te vermijden heb ik zelf een 'tanden'verzekering afgesloten voor de kinderen. Ik heb dit tevens voorgesteld aan de vader van de kinderen om hierin mee in te stappen doch deze vond deze verzekering onnodig en wenste niet mee te betalen. Dit gebeurde mondeling.
Nu, enkele jaren later, moeten beide kinderen een orthodontie behandeling ondergaan die hoge kosten met zich zullen meebrengen.
Ik zou mijn deel zo goed als volledig kunnen recupereren via de 'tanden'- verzekering. Wat het voor mij betaalbaar maakt. Doch nu wil de vader mee aanspraak maken op de premies...maw , het te betalen bedrag - de premies die ik ontvang /2 ...
maw , wat is nu feitelijk het aandeel dat de vader zal moeten betalen?
A: De helft van het eigen aandeel ziekenfonds(zoals opgenomen in de EOT)(de gelden die de 'tanden'verzekering uitkeert komen in dit geval mij volledig ten gunste)
OF
B: De helft van het eigen aandeel ziekenfonds na aftrek van de gelden die de 'tanden'verzekering uitkeert. (Hier moet ik hetgene de 'tanden'verzekering delen met de vader)
In geval B betekent dit dat als ik mijn premies ten gunste van de private verzekering optel ... deze bijna overeenkomen met het bedrag waarop ik dan nog maar recht op zou hebben.
De vraag is hier dus: dient de private verzekering gezien te worden alsof ze van de alimentatie betaald is, of mag ik dit volledig loskoppelen en komen de premies mij ten gunste ?
Bestaat hier rechtspraak, of waar kan ik dit terugvinden?